Finland vill byta spårvidd
När järnvägsnätet byggdes ut i Finland var landet en del av Ryssland och järnvägen byggdes med rysk spårvidd, 1 520 mm. Nu planerar Finland att bygga alla nya banor med den vanliga europeiska spårvidden, 1 435 mm, för att förenkla integrationen av tågtrafiken.
Större delen av Europa (och stora delar av övriga världen) har numera en och samma bredd på järnvägsspåren. Närmare bestämt använder länderna den bredd (fem fot) som standardiserades av Storbritannien år 1845. Idag finns ca 720 000 km järnväg med 1 435 mm spårvidd.
Men ingen regel utan undantag. Spanien och Portugal använder spårvidden 1 668 mm (även om de spanska snabbtågen använder 1 435 mm) och Ryssland valde en gång i tiden 1 520 mm, Det finns faktiskt hela 220 000 km järnvägsspår med den spårvidden.
Rysslands val innebar förstås att de länder som på 1800-talet var en del av Ryssland fick 1 520 mm spårvidd. Idag innebär det att Finland, Estland, Lettland, Litauen och Ukraina har järnväg enligt rysk standard.
Nu förbereder man sig i Finland på att anlägga fyrskensspår på alla nya järnvägsförbindelser så att man klarar både 1 520 mm och 1 435 mm. Rysslands anfall mot Ukraina har lyft intresset för projektet bland annat via behovet av bättre förbindelser via Haparanda.
En annan intressant framtida järnvägslänk för Finland är den delvis EU-finansierade tågförbindelsen Rail Baltica. Den omkring tusen kilometer långa banan byggs som bäst från Tallinn genom Baltikum till Warszawa. Tågtrafiken på den nya banan är tänkt att inledas i början av 2030-talet.
Banans ändstation i norr skulle förflyttas till järnvägsstationen belägen under Helsingfors-Vanda flygplats om det fattas beslut om att bygga den 83 kilometer långa tunneln mellan Tallinn och Helsingfors och i så fall kunde man åka direkttåg från Helsingfors till exempelvis Berlin.
Filed under: Utländsk Teknik