Farnell Components AB expanderar i Sverige
Distributören Farnell meddelar att de tänker genomföra en kraftig expansion i Sverige. Det nya målet är att fördubbla omsättningen.
Farnell har, jämfört med en del andra konkurrenter i Sverige åtnjutit framgångar de senaste åren med ett stabilt orderinflöde och ökad försäljning. Farnells nya mål är att fördubbla omsättningen. Det ska bland annat ske genom en fördubbling av personalstyrkan, med sex nya medarbetare på företagets marknadssida.
Tidigare var Farnell mest känt som en väletablerad så kallad katalogdistributör inom elektronikindustrin. Nu lägger företaget större vikt, utan att traditionell verksamhet berörs, på online-verksamheten, och då med ett särskilt fokus på elektronikkonstruktion, enligt ett pressmeddelande.
Som stöd för den här strategin har Farnell sedan ett år tillbaka utvidgat aktiviteterna med sociala medier. Farnell meddelar att de nu lägger särskilt fokus på Element14, ( www.element-14.com ), vilket är företagets erbjudande till konstruktörer som önskar nätverka med kollegor från hela världen, få expertråd från ledande tillverkare, tillgång till tester av ny teknik och mycket mer.
Om några månader kommer Farnell finnas på plats i både Malmö och Stockholm samt i Göteborg.
Filed under: Svensk Ekonomi