Ett bra år för HANZA
2021 blev ett expansivt år för HANZA. Företagets bokslut visar på en stark organisk tillväxt och ökad lönsamhet. Vidare genomförde bolaget sitt hittills största expansionsprogram med investeringar, förvärv och aktiviteter i syfte att utveckla koncernen för fortsatt tillväxt.
För fjärde kvartalet 2021 ökade nettoomsättningen med 45 % till 717 MSEK (494). Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 43,0 MSEK (18,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 6,0 % (3,8). Under kvartalet påverkades resultatet negativt av kostnader kopplade till förvärvet av Beyers och positivt av en återbetalning från AFA försäkring. Exklusive dessa poster uppgick resultatet till 39,4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,5 %. Resultat efter skatt uppgick till 25,1 MSEK (5,2), vilket motsvarar 0,70 SEK per aktie (0,15). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 59,9 MSEK (61,6).
För helåret 2021 ökade nettoomsättningen med 17 % till 2 515 MSEK (2 155). Rörelseresultatet (EBITA) ökade till 143,4 MSEK (47,8), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,7 % (2,2). Exklusive negativa poster kopplade till förvärv och positiv post avseende försäkringsåterbetalning uppgår rörelseresultatet till 145,8 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 5,8 %. Resultat efter skatt uppgick till 80,1 MSEK (-1,4), vilket motsvarar 2,26 SEK per aktie (-0,04). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 126,1 MSEK (181,8).
– Det har varit ett framgångsrikt år, trots att vi brottades med materialbrister och frånvaro kopplad till covid, säger Erik Stenfors, vd för HANZA. Vår organiska tillväxt har ökat under året: Den uppgick till 12 % för helåret 2021 och till 30 % för det fjärde kvartalet. Vårt rörelseresultat för helåret har tredubblats.
– Det var också ett händelserikt år. För att möta en ökande efterfrågan genomförde vi vårt största expansionsprogram hittills, som bland annat omfattar maskininvesteringar, utökade produktionsanläggningar samt två förvärv.
– Inledningen av år 2022 är lik föregående år. Det vill säga vi möts av vågor av sjukfrånvaro på grund av omikron, samt materialbrister. Men utmaningarna ser ut att avta, samtidigt som HANZA är väl rustat för fortsatt tillväxt. Därför bedömer vi att år 2022 kommer att vara ytterligare ett framgångsrikt år där vi kan växa med ökad lönsamhet.
Filed under: Svensk Ekonomi