Eficode satsar på bilindustrin
Det nordiska design- och teknologiföretaget Eficode öppnar sitt andra kontor i Sverige. I samband med det nya kontoret i Göteborg, grundar Eficode även ett kompetenscentrum för bilindustrin.
Företagets målsättning är att föra över praxis från den moderna programvaruindustrin med kontinuerlig leverans till bilindustrin. Avsikten är att det nya kompetenscentret skall hjälpa kunder inom bilindustrin att sätta fart på den digitala förändringen och att ta i bruk de bästa praxisen från DevOps -metoderna och -teknologilösningarna. Eftersom de digitala lösningarna får allt centralare roll i bilens användarupplevelse betonas kunskapen av programvaruutveckling i de olika skeden av bilindustrins värdekedja. Därför måste även programutvecklingen ske ur kundens synvinkel automatiserat och smidigt.
– Kundupplevelsen av bilindustrin och bilarna byggs allt mer på digitala produkter och tjänster, säger Eficodes VD Risto Virkkala. Bilarna får mer funktioner som hjälper förarna och ökar säkerhet samt trivsel. Med hjälp av diverse applikationer når bilens användarupplevelse även till situationer när du i verkligheten inte sitter i bilen.
Bilindustrin är på väg att bli en av världens största producenter för digitala tjänster och program. Samtidigt ökar behovet, igenom hela bilindustrins värdekedja, att både automatisera programutvecklingen och utveckla en programcentral kultur.
– Apparna är inte längre en separat, påklistrad komponent utan kärnan för hela kundupplevelsen. Detta kan jämföras med bilens motor som har varit hjärtat för bilen de senaste 120 åren. Det här betyder att programmen som finns i bilarna måste skötas om och uppdateras, liksom bilarnas motorer, för att de ska vara säkra och fungerande i ett ekosystem som ständigt utvecklas. Vi måste komma ihåg att kunderna, på riktigt, förväntar sig att den egna apparaten eller applikationen kan uppdateras och att den får nya funktioner. Kunderna nöjer sig inte med att bilen eller till den hörande appen är fungerande när den köps, utan de via uppdateringar får märkbart mervärde som förbättrar den hela kundupplevelsen.
Eficodes mål är att anställa 30 personer i det nya kontoret före december 2018. Redan tidigare har Eficode ett kontor i Stockholm som öppnades i mars 2017.
Filed under: Nordisk Teknik