De bästa samarbetar mest
80 procent av världens bäst presterande företag samarbetar med sina konkurrenter. Det visar en global undersökning från Tata Consultancy Services (TCS).
Undersökningen, som bygger på en studie inkluderande 1 200 vd:ar och andra personer i ledande positioner, visar på ett stort gap mellan de digitala strategierna för högpresterande företag (Ledare) kontra eftersläpare (Följare), inklusive oväntade insikter som exempelvis att 80 procent av Ledare är mer villiga att samarbeta med konkurrenter jämfört med Följare (23 procent).
Studien, som har utförts av TCS Thought Leadership Institute, undersöker hur stora globala företag har förändrat sina strategier för tiden efter pandemin och framåt mot 2025. Specifikt utforskar den hur ledningsgrupper över hela världen hittar en balans mellan innovation och optimering inom fyra områden – digitala strategier, digitala erbjudanden, digitala sätt att driva affärer och ledarskapsstrategier.
– Det är ingen överraskning att så många av företagsledarna sätter innovation som en av de viktigaste punkterna för organisationen då det är ett otroligt viktigt verktyg för att vara konkurrenskraftig, säger Avinash Limaye, regionchef för Skandinavien på TCS.
– Att fokus på kunden är högt prioriterat är glädjande och det är något som ligger högt på dagordningen även hos våra kunder här i Sverige. Det finns stora digitala möjligheter och de företag som vågar satsa, trots risken att misslyckas, är de som kommer att stå som vinnare.
Tre viktiga insikter från undersökningen:
Företagsledare förväntar sig en ännu mer digitaliserad affärsmiljö, vilket innebär att fler delar av företaget, utöver IT, kommer att vara sårbara för cyberattacker – finansavdelningen är den avdelning vilken de flesta toppledare förutspår vara den som kommer att attackeras mest.
Företagsledare inser att vägen till fortsatt tillväxt och resultat troligen kommer från nya samarbeten (även med konkurrenter), nya digitala lösningar och nya branscher och ekosystem.
Företagsledare förutspår att optimering kommer att vara viktigare än innovation för tillväxt och resultat fram till 2025 – även om de förväntar sig en massiv våg av nya digitala utmaningar och möjligheter.
Rapporten erbjuder också datadrivna rekommendationer som hjälper framåtblickande ledare att utforma strategin för hur de tar sina organisationer till en högre prestandanivå.
TCS 2021 Global Leadership Study undersökte mer än 1 200 vd:ar och ledande befattningshavare från en rad branscher inklusive (men inte begränsat till) detaljhandel, tillverkning, försäkring, bank och finans, hälso- och sjukvård med mera, från fyra regioner över hela världen – Nordamerika (USA, Kanada); Storbritannien, Europa (Tyskland, Nederländerna, Frankrike); APAC (Indien, Singapore, Kina, Australien, Nya Zeeland, Japan); och LATAM (Colombia, Brasilien, Mexiko). Respondenternas företag hade årliga intäkter på över en miljard dollar och en genomsnittlig intäkt på 14 miljarder dollar.
Filed under: Utländsk Teknik