Betaversion av marknadsplats för B2B-kunder
Conrad Business Supplies utökar nu sin affärsmodell genom att driftsätta sin egen ”Conrad Marketplace” i slutet av april 2017 för B2B-kunder i Tyskland.
Intelligenta nätverk och trender som IoT, virtuell verklighet, smarta hem och digital omvandling förändrar kunders behov. Dessutom är icke-tekniksektorer snabba på att utveckla produkter för elektronikindustrin. Produktcyklerna blir kortare medan produktutbudet, som är nödvändigt för konstruktörer och MRO-personal (Maintenance, Repair and Operations) i nuvarande och framtida sektorer inom industrin, kommer att växa exponentiellt och att gå igenom 1-miljonbarriären.
Samtidigt blir kostnadsbesparingar allt viktigare i företag av alla storlekar på grund av processoptimering och att minskad tid spenderas på upphandling. Enklare upphandling krävs, vilket endast kan uppnås genom ”one-stop shops”, dvs. en leverantör med komplett sortiment som fullständiga uppfyller behoven.
Detta leder till nya potentiella kunder och nya applikationer vilket resulterar i ett oändligt antal produktkrav i kombination med höga kvalitetskrav (t ex ISO 9001).
Distributörer och tillverkare ställs inför nya utmaningar som är svåra att hantera. Stora investeringar skulle vara nödvändiga för att ta itu med denna nya och utökade kundbas och för att hålla den oändliga men behövliga produktportföljen uppdaterad och att hantera den i realtid.
– Vår lösning på dessa nya utmaningar är vår egen Conrad Marketplace, som vi lanserar i en betaversion i slutet av april 2017 i Tyskland, säger James Bell, vd och ordförande Conrad International. Vi har en bred kundbas (över 4,1 miljoner B2B-kunder i Europa), den nödvändiga erfarenheten av vår verksamhet (över 90 år), hög kundfrekvensen (210 miljoner besök per år i Europa) och teknik.
Tekniken för Marketplace bygger på B2B-plattformen som i februari lanserades i Tyskland, Österrike och Nederländerna.
– Den nya webbplattformen och dess egenskaper som nu är i funktion är grunden för vår Marketplace, i synnerhet den nya integrerade sökfunktionen eftersom vem som helst som erbjuder ett omfattande utbud produkter måste se till att produkterna kan hittas”, tillägger Aleš Drabek, CDDO av Conrad Electronic SE.
Den egenutvecklade ”ElasticSearch” möjliggör fulltextsökning i realtid. Dessutom kan kunder använda den röstsökning, som finns på Conrads nätbutiker i Tyskland, Österrike och Nederländerna, med alla mobila Android-enheter och med Google Chrome.
Lanseringen av betaversionen av Conrad Marketplace i Tyskland kommer att följas i Österrike och Nederländerna under 2017. Den fullständiga utrullningen i alla länder där Conrad har en närvaro är planerad till slutet av 2018. Målet är att erbjuda kunderna tillgång till över 10 miljoner produkter under de närmaste två åren.
Filed under: Utländsk Ekonomi