Batterisystem för höghastighetskatamaran
Svenska Echandia har fått en andra order från Green City Ferries AB för batterisystemet till ytterligare ett Beluga24-fartyg för vattenburen kollektivtrafik i Stockholm. Beluga24 är världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran.
Den nya ordern för batterifartyget, med 730 kWh ombord, är optimerat för höghastighetspendling med laddpunkter i båda ändar av rutten. Vid 30 knop beräknas energiförbrukningen nästan halveras jämfört med dieseldrivna katamaraner av samma storlek och prestanda. Det batteridrivna fartyget kommer totalt att minska utsläppen för rutten med 2000 ton CO2 årligen.
Med sin kapacitet på 147 passagerare och 28 cyklar blir energiförbrukningen så låg som 0,2 kWh per sjömil, per passagerare.
Green City Ferries har tidigare annonserat två rutter i Stockholm, Sverige. Planen är att 2024 driftsätta ett helelektriskt fartyg mellan Täby och Ropsten samt ett fartyg som drivs av ett integrerat batteri- och vätebaserat bränslecellsystem i Österåkers skärgård. Fartyget för den senare rutten samfinansieras av EU genom projektet TECOW.
Filed under: SvenskTeknik