Axis plockar marknadsandelar
Axis Communications AB stärker sin ledande marknadsposition inom nätverksvideo och innehar förstaplatsen i kategorin övervakningskameror. Det visar en ny rapport från analysföretaget IMS Research.
– Rapporten bekräftar vår egen bedömning om att vi tog marknadsandelar under året, då vi hade en tillväxt på 33 procent, säger Ray Mauritsson, verkställande direktör, Axis Communications. Vi förstärkte vår position ytterligare genom att fortsätta vår strategi som bygger på tre pelare; global expansion, ett starkt partnernätverk och lansering av nya innovativa nätverksvideoprodukter.
Axis fortsätter att rankas som nummer ett och uppges vara en erkänd marknadsledare i kategorin nätverkskameror. Axis tar också den globala förstaplatsen i rankingen av kameror för videoövervakning – en kategori som omfattar både analoga kameror och nätverksvideokameror – vilket kan jämföras med placeringen på tredje plats i IMS föregående rapport.
– I linje med våra egna prognoser förutspår IMS en fortsatt stark långsiktig tillväxt för nätverksvideoprodukter med en genomsnittlig årlig tillväxt på ungefär 25 procent de närmaste åren, säger Ray Mauritsson.
Enligt IMS Research kommer nätverkskameror att utgöra 60 procent av den globala försäljningen för övervakningskameror 2016. Det kan jämföras med nätverkskamerornas marknadsandel av försäljningen globalt 2011, som uppgick till cirka 40 procent, enligt IMS Research.
Filed under: Svensk Ekonomi