Avancerad elektromekanik för e-sport

E-sport eller spelande på tävlingsnivå har vuxit till en miljardindustri och tagit dator- och konsolspelen till en helt ny nivå. Det som dock hamnar lite i skymundan är den viktiga roll som elektroniska komponenter har. Supersnabba taktiker och smarta konsoltekniker är helt beroende av små brytare i spelhårdvaror som används i dag, till exempel i joysticks, handkontroller och möss. Iker Saenz från Omron tar här en titt både på e-sport och på de komponenter som krävs.

Det är rättvist att säga att en e-sportares utrustning är minst lika viktig för hens prestationer som en Grand Slam-tennisspelares racket eller en fotbollsspelares skor är. De elektromekaniska komponenterna inuti får lika lite uppmärksamhet som dobbarna på fotbollsspelarens skor eller strängningen i tennisracketarna, men deras inverkan på resultatet är minst lika viktiga.

Den här artikeln tar en kort titt på e-sportens historia och sedan på de egenskaper som krävs för elektromekaniska komponenter som brytare i denna exceptionellt krävande tillämpning.

e-sportens historia
Det kommer inte som någon överraskning att utvecklingarna inom e-sport har spårat tekniska framsteg inom spelande på tävlingsnivå. Vi har verkligen kommit en lång väg från Tennis for Two på 50-talet som spelades med joysticks.

1972 lanserades den första konsolen som kunde spelas med en tv, vilket gjorde digitala spel tillgängliga för den bredare massan. 1980 blev William Salvador Heineman den första vinnaren av en nationell tv-spelstävling i finalen av Space Invaders-mästerskapet i New York. 1983 blev USA:s nationella tv-spelsteam världens första professionella spelteam. Privata internetanslutningar och stationära datorer breddade spelvärlden ytterligare och de första ”World Cyber Games” anordnades i Sydkorea år 2000.

Det är inte bara tävlingarna som har vuxit, utan även de ekonomiska incitamenten. När ”Championship Gaming Series” 2007 erbjöd prispengar på över en miljon US-dollar ansågs det vara det dyraste e-sportevenemanget genom tiderna.

Idag är e-sporter större än någonsin. Enligt den brittiska e-sportföreningen är e-sporterna på väg att nå intäkter på nästan 1,6 miljarder USD år 2023, vilket är en ökning från 776 miljoner USD under 2018. Streamingplattformen Twitch har breddat målgruppen för e-sporter och tävlingar kraftigt och har även visats på nätverk som ESPN. 2020 lanserades den första BTEC för e-sport och det kommer successivt fler och fler universitetskurser som kretsar kring ämnet.

Dagens spelare vill ha underhållning vars utveckling inte bara baseras på expertisen från konstruktörerna, utan även på slutanvändarnas krav. Tekniken beprövas och testas i professionella e-sportmiljöer och hamnar sedan hos amatörspelare ute i hemmen.

Enligt Ukie, Storbritanniens branschorgan för spelande, såg spelförsäljningen en aldrig tidigare skådad ökning på 30 % 2020 jämfört med året innan. Detta inträffade i samband med Boris Johnsons besked om en nedstängning i Storbritannien i mars det året. Därför finns det en stor efterfrågan på tekniken som utvecklas av de som tävlar i e-sport.

Omrons globala företag omfattar hundratals anställda som ser sig som vanliga spelare och driver ett stort program för att få regelbunden feedback från spelare för att säkerställa att framtidens produkter tillgodoser kundernas faktiska behov.

Krav på brytare för e-sporter
För speljoysticks, handkontroller och möss behöver brytarna tillhandahålla en lång livslängd, ett tydligt klick som bekräftar aktivering, hållbarhet och tillförlitlig prestanda. Inom e-sport är dessa användargränssnittsenheter centrala för resultaten. Ett fel under en spelsession garanterar i stort sett förlust för spelaren – och till och med en försämrad prestanda kan påverka resultatet.

Dessa brytare används extremt intensivt och kommer att utsättas för tusentals eller tiotusentals klick under spelandet. Av den anledningen kräver spelarna vanligtvis brytare med en uppskattad livslängd på miljontals aktiveringar och kommer att insistera att komponenter byts ut före större tävlingar.


Fig 1 – en joystick med Omron B3SE taktila brytare och D2LS-mikrobrytare

Gränssnittsenheter som joysticks, möss och handkontroller har två huvudtyper av brytare (fig 1). Den taktila brytaren som manövreras direkt av spelaren och som normalt ger feedback genom ett klick. En typisk tillämpning kan vara sidoknappen på en mus eller knappen på en handkontroll. När det inte är praktiskt att använda dem använder designers mikrobrytare som aktiveras av en spak så att de till exempel kan anslutas till musens hölje. Detta innebär att det inte bara är själva brytaren utan även spaken och monteringen till komponenten som är kritiska komponenter.


Fig 2 – mus med Omron D2FC-mikrobrytare

Handkontroller och möss kräver taktila brytare med exceptionell prestanda och hållbarhet (fig 2). Omron erbjuder en rad sådana komponenter, inklusive B3F-4000 (profil på 4,3 mm), B3SL (profil på 3,4 mm) och den nya och extremt tunna B3SE (profil på endast 2,0 mm). Trots sin ultrakompakta storlek fungerar B3SE för minst fem miljoner användningar.

Omrons mikrobrytare, till exempel D2FC, erbjuder en överlägsen känsla och reaktionstid utan att kompromissa om kvaliteten eller hållbarheten. Därför används de ofta i möss, joysticks och handkontroller av premiumkvalitet. D2FC erbjuds till exempel i modeller som stöder upp till 60 miljoner användningar, med en låg effekt på 0,44 N. Omron erbjuder också en kompakt ytmonteringsstil, D2LS, med en valbar driftkraft på 0,6 N och 1,2 N och en hållbarhet på 5 miljoner, 10 miljoner eller till och med 20 miljoner användningar.

Azerons spelknappsats
Brytare från Omron utgör grunden i den nya och mycket innovativa spelknappsatsen från det lettiska startup-företaget Azeron som slår spelvärlden med häpnad just nu. Azeron Cyborg lanserades i juli 2021 och är nästa generations Azeron-knappsats som höjer ribban för spelande med djup justeringsförmåga, full programmerbarhet och exceptionell komfort.


Fig 3 – Azeron-knappsats som används av en spelare

23 Omron D2F ultra-subminiatyr, grundläggande mikrobrytare tillhandahåller det elektromekaniska gränssnittet i Cyborg. Azeron valde D2F på grund av dess sofistikerade tryckmekanism som konstruerats med två mycket exakta delade fjädrar för att säkerställa en lång och tillförlitlig livslängd.

Imants Daigins, produktdesigner och grundare av Azeron, sa följande: ”Vi har fått allmänt god feedback på brytarna sedan vi standardiserade dem 2020, så vi bestämde oss för att fortsätta använda dem i Cyborg, vår mest mångsidiga och flexibla knappsats någonsin. Influencers och teknikrecensenter med tusentals följare har bekräftat att Omrons brytare är av hög kvalitet. Du kan känna skillnaden första gången du använder Azeron-knappsatsen och effekten försvinner inte med tiden.”

De viktigaste kraven för Azeron är hållbarhet och produktkänslan för användaren. Det är naturligtvis också viktigt för Azerons rykte att brytarna är tillräckligt tåliga för att tåla snabba, frekventa knapptryckningar under långa perioder. Azeron utvärderade flera alternativ innan de valde Omron som huvudleverantör av brytare.


Fig 4 – Azeron-knappsats under uppbyggnad med D2F ultra-subminiatyr mikrobrytare

De fann att D2F-brytare erbjuder den hållbarhet Azeron och deras användare förväntar sig. Sedan Azeron implementerade Omron-brytarna har de minskat sina brytarreparationer med cirka 98 %. Brytarens känsla är också viktig för kundens upplevelse av knappsatsen och deras framgång i spelen. Azerons designers strävar efter att ge användarna en smidig resa och bibehålla samma motståndsnivå under hela tangentens rörelse, med ett tydligt klick för att bekräfta drift. Omrons brytare ger den högkvalitativa känsla de efterfrågar, med en driftkraft på mellan 140–160 gf. Den är tillräckligt tung för att ge en känsla av motstånd, men tillräckligt lätt för att brytaren ska vara enkel att använda även när du bläddrar uppåt med fingret.

Slutsats
Trots den lilla storleken är elektroniska komponenters bidrag till hastigheten och den övergripande positiva spelupplevelsen stort – därför är de väsentliga för spelarens prestationer. Dagens enheter får indata direkt från slutanvändare och det är viktigt att vara uppmärksam på detaljer. E-sporter har kommit långt från de tidiga spelen som luffarschack och hos Omron ser vi med spänning på hur framtiden för tävlingsinriktat spelande kommer att se ut och de spännande nya upplevelser som det kommer att ge amatörspelare där hemma.

Iker Saenz
Produktmarknadsföringsansvarig – brytare
Omron Electronic Components, Europa

Comments are closed.