Användarna vill ha tåliga telefoner med längre batteritid
Batterier som tar slut, bildskärmar som spricker och dålig mottagning: I dag publiceras ny forskning som visar vad vi finner allra mest frustrerande med våra mobiltelefoner.
Batteritiden är det som irriterar oss mest. En av tre (37 %) mobiltelefonanvändare uppger att det är deras största problem. Det kommer betydligt högre upp på listan över irritationsmoment än dålig mottagning (14 %) och dyr datatrafik (12 %). Ett batteri som håller länge är också den enskilt viktigaste egenskapen som efterfrågas hos en ny telefon – hos 71 % av respondenterna – och vanligare än tillgång till Internet (57 %) och en kamera med bra specifikationer (41 %).
Överraskande nog har de flesta av oss valt vår nuvarande mobiltelefon för att den är lätt att använda: Sju av tio (70 %) respondenter uppgav detta som ett avgörande skäl, till och med viktigare än priset (63 %) utseende/design (49 %) och varumärket (45 %).
Den nya forskningen utfördes bland 3 500 konsumenter i Storbritannien, Tyskland, USA och UAE för Bullitt Mobile, en global licenstagare för Cat Phones.
Rapporten visar även att många av oss vill ha mobiltelefoner som är mer tåliga och konstruerade för att klara av vardagslivets många olika törnar: Mer än en tredjedel (34 %) av respondenterna hade köpt tillbehör för att skydda sin telefon från repor, medan nästan lika många (29 %) hade köpt tillbehör som förhindrar att telefonen tar skada av att tappas eller slå i saker.
– De flesta mobiltelefoner håller helt enkelt inte tillräckligt bra, och många användare är väldigt missnöjda med det, säger Dave Floyd, co-CEO på Bullitt Mobile. Våra hektiska och omväxlande liv i dag innebär att människor kräver mycket mer av sin mobiltelefon. Oavsett om det är en smartphone eller en enklare telefon förväntar sig konsumenterna att enheten ska vara enkel att använda, ha en tålig konstruktion och ge bra batteritid.
Undersökningen visade att en fjärdedel av oss influeras allra mest av vänner, familj och kollegor när vi ska köpa en mobiltelefon, tätt följt av sökningar på Internet (21 %) och webbplatser med recensioner (20 %).
Filed under: Utländsk Ekonomi