Anonymt samtalsstöd via app
Nu lanseras den första appen för samtalsstöd i Sverige. Via BlueCall kan personer i behov av samtalsstöd anonymt få hjälp när och var de vill. Användaren väljer själv vem de vill prata med och vilken typ av stöd de vill ha.
Psykisk ohälsa är ett växande samhällsproblem, främst bland unga vuxna. Genom att modernisera och digitalisera vägen till hjälp, gör den nystartade tjänsten BlueCall samtalsstöd mer tillgängligt och attraktivt för alla som vill prata av sig och ventilera sina tankar anonymt med någon utomstående.
– Att söka stöd är fortfarande tabubelagt för många och en del upplever att man måste vara psykisk sjuk för att få hjälp av samhället. Så ska det inte vara, det ska vara coolt och accepterat att be om hjälp. För BlueCalls stödpersoner är inga tankar för små eller för stora att prata om, säger Caroline Rödén, VD och medgrundare av BlueCall.
Som användare är du alltid anonym och ringer tillgängliga stödpersoner direkt genom appen. Du väljer själv om du vill tala med en volontär eller en mentor som är utbildad inom samtalsstöd. Du kan läsa en kort presentation om stödpersonen innan du ringer. Idag finns över 300 registrerade volontärer och mentorer redo att svara på samtal. BlueCall har redan över 400 registrerade användare.
Idén till BlueCall väcktes när grundarna Caroline Rödén, Lisa Löfgren och Charlotte Sparre studerade i Lund och Uppsala.
– Många i vår närhet mådde dåligt och var i behov av stöd i vardagen, men få sökte hjälp eftersom det var krångligt, tidskrävande och ofta kostsamt. En app kändes som en självklar lösning – det ska vara enkelt att hitta någon som lyssnar på en, vad man än vill prata om, säger Caroline Rödén.
BlueCall har som mål att tillgodose samtalsstöd dygnet runt. I dagsläget måste du vara 18 år för att registrera dig i tjänsten. Appen finns för närvarande för operativsystemet iOS.
BlueCall finansieras via STING, som sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag.
Filed under: SvenskTeknik