ABB-teknik driver nya bergbanan upp på Zugspitze
Långa köer av turister som väntar på att bestiga Zugspitze kan nu vara historia. Och det är inte det enda som är historiskt med det nya bergbanesystemet från ABB, som kan ta hela 580 passagerare i timmen upp på Zugspitze i bayerska alperna.
Bergbanan slår tre världsrekord vad gäller pendelbana, eller hängande linbana: den högsta stålpelaren på 127 meter, den högsta höjdskillnaden på 1 950 meter och det längsta spannet med en totallängd på 3 213 meter från dalstation till toppstation.
Systemet ersätter den 50 år gamla Eibsee-banan och kan minska Eibsees notoriskt långa väntetider tack vare att den nya banan kan transportera nästan tre gånger så många passagerare i timmen.
Det som möjliggjort de nya rekorden för operatören Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG är en mängd innovativa tekniker från ABB, som har omfattande erfarenhet av att lösa transportutmaningar i alperna.
– I Schweiz använder de flesta bergbanor och liftsystem ABB:s motorer och drivsystem, säger Hans-Georg Krabbe, styrelseordförande på ABB AG i Tyskland. Vi är mycket glada över att kunna bidra till ett liknande projekt i Tyskland.
Kraven som ställdes på Bayerische Zugspitzbahn på problemfri drift och hög tillgänglighet var särskilt utmanande och krävde ett system som kunde köras 365 dagar om året oavsett väder och vind. I den typen av miljö är en säker och bekväm lufttransport helt beroende av ett perfekt samspel mellan motorer, drivsystem och mekanik.
För att dra kabinerna en så lång distans och i branter på 104 procent (cirka 46°) och med en hastighet på 10,6 meter i sekunden krävs en betydande kraft. Denna levereras av två 800 kW trefas växelströmsmotorer från ABB som är placerade i bergbanans dalstation.
Sedan slutet av 1800-talet har ABB byggt upp ett rykte om att leverera säkra, tillförlitliga och energieffektiva transporter i Alperna.
På den världsberömda Jungfraubahn, en 9 km lång kuggstångsbana som togs i drift 1912, ansvarade ABB för den elektrifiering som gjorde banan möjlig. Än idag ser ABB:s teknik till att Jungfraubahn på ett säkert sätt kan transportera över en miljon passagerare om året – också vid tungt snöfall – till Jungfraujoch, som är Europas högst belägna järnvägsstation på 3 454 meters höjd.
Och världens brantaste bergbana togs nyligen i drift i Stoos i de schweiziska alperna, en 1,7 km lång bana vars två kabinvagnar som rymmer 136 passagerare drivs av högeffektiva elmotorer som konstruerats och byggts av ABB. ABB levererade också andra nyckelkomponenter till systemet.
– Idag handlar allt om att göra effektiviseringar av energi, säger Ueli Spinner, chef för Sales, Key Accounts & Service på ABB AG i Schweiz. Men också när det handlar om support, underhåll och service är vi den prioriterade partnern bland kabelbaneoperatörer.
Filed under: Utländsk Teknik