ABB strömförsörjer Sydkoreas första färja med nollutsläpp
ABB har tagit hem ett kontrakt med varvet Haemin Heavy Industries om att leverera en komplett kraft- och framdrivningslösning för Busan Port Authoritys första helt elektriska passagerarfärja.
Den nya färjan utgör den första satsningen från de sydkoreanska myndigheterna i en plan där man per 2030 tänker ersätta 140 statsägda konventionellt drivna fartyg med sådana som drivs med renare alternativ, i linje med miljölagstiftningen. Hållbara transporter, inklusive marina fartyg, kommer att spela en viktig roll i Sydkoreas plan att uppnå nettonollutsläpp per 2050, vilket framgår av landets Green New Deal som lanserades 2020.
ABB ska, som den första utvalda systemintegratören att stötta detta initiativ, leverera en totallösning för elektrisk kraft och framdrivning till den dubbelkölade färjan som ska levereras 2022. Den 40 meter långa katamaranfärjan kommer att ha kapacitet att ta upp till 100 passagerare och fem besättningsmedlemmar och kommer att köra mellan Busans norra och södra hamnar. Det tar cirka en timme att köra tur-och-retur med en genomsnittlig hastighet av 13 knop (24 km/h). Ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.
Busan-baserade skeppsbyggaren Haemin, som är specialiserad på lätta hållbara fartyg, och ABB har också undertecknat ett avtal att samarbeta om fler fartygsprojekt i framtiden.
Färjan kommer att drivas av två batteripaket på 1 068 kWh. Batterierna kommer att ge tillräckligt med kraft för att färjan ska kunna göra fyra tur-och-retur-resor innan den behöver laddas från land under fartygets stopp för natten. ABB:s kraftdistributionssystem Onboard DC Grid säkerställer att batteriuteffekten levereras till fartygets delsystem på det mest optimala möjliga sättet medan ABB:s Power and Energy Management System (PEMS) styr den övergripande kraftdistributionen, ökar feltoleransen och ger en hög tillförlitlighetsnivå.
När färjan tagits i drift kommer den att fjärrövervakas och stöttas av experter från ABB:s globala nätverk på ABB Ability Collaborative Operations Centers. Fjärrsupport och uppkoppling kommer tillsammans med avancerade dataanalyser med hjälp av ABB Ability Remote Diagnostics System att ytterligare förbättra fartygets driftsäkerhet och säkerställa optimala resultat samtidigt som fel snabbt kan detekteras och avhjälpas ombord.
Filed under: SvenskTeknik