ABB lanserar laddsystem för bussar
ABB lanserar nu ett automatiserat snabbladdningssystem som ska överbrygga ett av de största hindren för att införa fler eldrivna stadsbussar – långa laddningstider för korta räckvidder.
Med en automatisk anslutning på bussens tak och laddningstider på normalt 4-6 minuter uppger ABB att det nya systemet kan tillämpas på befintliga busslinjer genom att snabbladdare installeras vid ändhållplatser, bussterminaler, bussdepåer och/eller hållplatser längs rutten. Systemet är baserat på internationella standarder (t.ex. IEC 61851-23) och presenteras nu för allmänheten för första gången under den pågående mässan Busworld 2015 i Kortrijk i Belgien.
Det första kollektivtrafikprojektet som ska använda systemet kommer vara integrationen av Volvo-bussar och fyra ABB-laddare i den befintliga busstrafiken i Luxemburg, där sex elhybridbussar från Volvo ska rulla i bussnätet 2016.
Den automatiska snabbladdarlösningen bygger företagets mekaniska koncept "pantograph" för strömförsörjning av tåg, spårvagnar och bussar. När en buss kommer fram till laddstoppet ansluts den till laddaren via trådlös kommunikation, varpå en "pantograph" sänks ned
automatiskt. När säkerheten är kontrollerad startar systemet och ger bussen en kraftfull uppladdning på kort tid.
Den modulära designen erbjuder laddningseffekter på 150 kW, 300 kW eller 450 kW. På bara några minuter kan systemet därmed förse en stadsbuss med så mycket energi att den kan köra sin stadslinje under hela dagen, enligt ett pressmeddelande.
Filed under: SvenskTeknik