ABB elektrifierar färjor i Lissabon
ABB tar hem ett kontrakt med den spanska skeppsbyggaren Astilleros Gondán om att tillhandahålla en helt eldriven kraftlösning för 40-meters snabba urbana passagerarfartyg som vardera transporterar upp till 540 passagerare över floden Tejo i Lissabon.
De tio nya färjorna ska drivas av färjerederiet Transtejo, S.A. och kommer att ersätta den befintliga flottan på denna rutt när de tas i drift mellan 2022 och 2024. Utöver energilagring kommer ABB att leverera en integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem.
– En minskning av växthusgaserna hör till det som är viktigast att prioritera vid stadsplanering, säger Antonio Pacheco, chef för GRP Division på Astilleros Gondán. Idag måste den teknik som väljs för snabba färjor, som trafikerar så nära stadens centrum, vara rena och gröna liksom beprövade vad gäller säkerhet och tillförlitlighet.
De nya färjorna drivs av batteripaket med en total kapacitet av vardera 1 860 kWh. ABB:s första kontrakt omfattar en helt integrerad elkraftslösning och ett integrerat automatiserat marint framdrivningssystem för alla tio färjorna samt batteripaket för den första färjan i serien. ABB:s kraftdistributionssystem Onboard DC Grid säkerställer att batteriuteffekten levereras till färjans delsystem samt möjliggör en säker integrering och tillförlitlig drift av övriga komponenter i framdrivningssystemet. Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.
De 40 meter långa färjorna kommer var och en ha kapacitet att transportera upp till 540 passagerare på tre viktiga rutter som länkar samman Lissabon med Cacilhas, Seixal och Montijo på den södra banken av Tejo. De kommer att ha en drifthastighet på 16 knop och en maxhastighet på 17 knop.
Filed under: Utländsk Teknik