ABB E-mobility i Berlin
Den här helgen återvänder ABB FIA Formula E World Championship till huvudkalendern för omgång sju och åtta – Tempelhof-flygplatsen i Berlin.
Den utmanande banan på 2,355 km slingrar sig i 10 kurvor på den gigantiska före detta flygplatsplattan i Berlin, men betongytan tär med sitt goda väggrepp hårt på både energinivåer och racingstrategier. På lördagen tävlar förarna på den traditionella banan moturs innan man byter riktning på söndagen och kör NILREB-banan.
– Banan i Berlin är verkligen ett test av strategier för energihantering och effektivitet, något som är avgörande utanför banan för att hjälpa oss att klara av olika hållbarhetsmål, säger Theodor Swedjemark, ABB:s kommunikations- och hållbarhetschef.
Flygplatsen är en passande arena för ABB och dess teknik. ABB stöttar inte bara nollutsläpp på landbaserade utan också luftbaserade resor. ABB E-mobility ska utveckla och förse Lilium N.V. med snabb megawatt-laddinfrastruktur till företagets regionala höghastighets luftfartsnät som ska lanseras kommersiellt under 2024. Med den snabba omvändningstid som krävs för elektriska flyg är ABB:s laddpunkter utformade att kunna ladda batterierna på den 7-sitsiga Lilium Jet helt på cirka 30 minuter och upp till 80 procent på 15 minuter.
Berlin är också platsen för ABB:s digitala e-mobilitetssatsning PANION där man arbetat tillsammans med Amazon Web Services (AWS) om att utveckla den molnbaserade lösningen PANION EV Charge Planning. Lösningen är utformad för realtidshantering av elfordonsflottor och laddinfrastruktur och gör det enklare för fordonsansvariga att övervaka energianvändningen och planera laddningen av fordonsflottorna.
Filed under: Utländsk Teknik