Boom för telematik på Beijing Motor Show
Den senaste 2012 års Beijing International Automobile-utställningen kommer att bli ihågkommen för vackra modeller, entusiastisk publik, lansering av nya bilmodeller liksom flera iögonfallande telematiksystem i fordonen, enligt IMS Research.
Det gäller telematiksystem såsom Fords SYNC, Hyundais BlueLink och SAIC:s iVoka. Enligt ett pågående forskningsprojekt döpt till "OE In-Vehicle Telematics – Kina – 2012" påpekar analysföretaget IMS Research att marknaden för telematik i fordon blomstrar i Kina just nu och att de närmaste åren kommer att vara avgörande för den framtida utvecklingen av marknaden.
För närvarande finns det tre huvudtyper av telematiksystem i Kina: Det finns fristående telematiksystem som GM:s OnStar, inbyggda telematiksystem som Toyotas G-Book och anslutna telematiksystem som Fords SYNC. Även om anslutna system nyligen introducerades på den kinesiska marknaden kan de komma att växa snabbare än de andra två typerna, beroende på dessas relativt låga kostnad och den överbryggning de erbjuder för att ansluta smarta telefoner till bilarna, vilket yngre förare värdesätter högt, menar IMS Research.
Michael Liu, marknadsanalytiker vid IMS Research’s Automotive and Transport Group kommenterar: "Förutom de tre största globala varumärkena (OnStar, G-book och SYNC) är det uppmuntrande att se att några lokala, kinesiska telematiksystem poppat upp. Till exempel liknar faktiskt iVoka egentligen en tidig Apples Siri. Du kan be den göra saker som ”handsfree”-samtal, skicka meddelanden, tillhandahålla navigation, kontrollera vädret, eller bara prata med dig för skojs skull Men systemet är långt ifrån moget, massor av saker måste förbättras inom en snar framtid. Till exempel måste du vänta i minst 2 sekunder innan iVoka kommer tillbaka till någon av dina ingångar. Denna väntetid blir för lång för de flesta människor, särskilt unga förare. Med det sagt – det är fortfarande en bra start och pekar i rätt riktning för framtida utveckling."
Även om fordonstelematik verkar ganska tilltalande för de kinesiska konsumenterna finns det några kritiska faktorer som behövs för en sund marknadstillväxt i framtiden. Att hitta bra och framgångsrika affärsmodeller är en viktig fråga. För närvarande är procentsatsen för abonnentförnyelse för OnStar och G-Book mycket låg, vilket gör det svårt att nå lönsamhet. Det är viktigt för fordonstillverkare, TSP-leverantörer och telekomföretag att hitta balansen mellan sig så att hela leveranskedjan får fördelar.
En annan viktig faktor för framtida fordonstelematik i Kina är att förse förarna med verkligt användbara funktioner som de älskar att använda. Navigering baserad på realtids trafikinformation kan vara en, men de måste bli fler. Först när föraren kan använda vissa funktioner ofta kommer de att vara villiga att betala, enligt IMS Research.
Filed under: Utländsk Teknik