ST och Mobileye utvecklar ny Eye-SoC
STMicroelectronics och Mobileye N.V. som utvecklar Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) för fordonsindustrin, meddelar att de två företagen tillsammans ska utveckla en nästa generation "Eye" SoC-processor för det visionsbaserade, förarassisterade segmentet inom fordonsmarknaden.
EyeQ3 och EyeQ3-Lite kommer att bli de första medlemmarna i en ny, tredje generationens kretsfamilj inom ramen för det samarbete som inleddes 2005 mellan ST och Mobileye. EyeQ1, som är den första generationens processor, är nu i produktion hos flera fordonstillverkare och uppges ha marknadsledande funktioner för att drastiskt minska antalet olyckor, bland annat Lane Departure Warning (LDW), Adaptiv Headlight Control (AHC), Traffic -Sign recognition (TSR), funktioner för att undvika kollision via en radar/kamera-fusion, och Forward Collision Warning (FCW).
I den andra generationens processor ökade ST och Mobileye processorkraften hos EyeQ2 med sex gånger jämfört med EyeQ1, så att processorn aktivt kunde höja säkerhetskonceptet till en ny nivå, i insikten om att fotgängare är de mest utsatta trafikanterna. Enbart i USA har NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) rapporterat cirka 4 000 döda och 60 000 skadade (2009) från trafikolyckor där fordon kört på gångtrafikanter. Därför, och förutom att integrera ytterligare radarbaserade funktioner på toppen av dem som erbjuds i den tidigare generationen, har EyeQ2 en "Pedestrian Detection" som ger biltillverkaren möjlighet att införa helautomatisk nödbromsning, särskilt för användning i stadsmiljöer. EyeQ2 har nyligen gått i produktion i nya Volvo S60 sedanserie och ytterligare lanseringar av EyeQ2-baserade system väntas under de närmaste månaderna från flera biltillverkare.
För EyeQ3 utvecklar de två företagen nu en processornarkitektur för nästa generations avancerade, aktiva, säkerhetsprodukter. Återigen kommer den nya generationens processor att vara ytterligare sex gånger mer kraftfull än sin föregångare för att möta kraven på ökad upplösning för att urskilja föremål ännu bättre än tidigare och under svåra väderförhållanden, utöver en satsningen på extra funktioner. Designen av EyeQ3 pågår redan och stresstestkvalificering, enligt AEC-Q100, planeras under 2013. Produktionen beräknas starta under 2014.
Den betydligt ökade processorkraften i EyeQ3 uppges göra det möjligt att införa en mängd nya front- och omgivningsbaserade kamerafunktioner samtidigt, bland annat funktioner som varnar – och håller fordonet kvar på vägen, igenkänning av trafikmärken på längre håll, förbättrad strålkastarstyrning, övervakning och varning avseende fri höjd, helt nytt adaptivt ”cruise-crontrol”-system, visionsbaserat kollisionsminimerande system med inbromsning i låga hastigheter, detektering av gångtrafikanter – både i färdriktningen men även via”backspegelkameror” som arbetar i kombination med alla andra frontkameratillämpningar.
EyeQ3 kommer att acceptera flera kameraingångar från ”surround-view”-systemen, som också kommer att införlivas med en full uppsättning funktioner, för att skapa en säkerhets-"kokong" runt fordonet. EyeQ3-processorn kommer att innehålla fyra multitråds MIPS32-kärnor, tillsammans med fyra kärnor i den nya generationen av Mobileye Vector Microcode Processors (VMP), som tillsammans ska erbjuda en optimal balans mellan kontroll och databearbetning i en arkitektur anpassad för visionsbehandling.
Utöver EyeQ3 planerar också ST och Mobileye lanseringen av EyeQ3 "lite"-processor inom samma tidsram. EyeQ3-Lite kommer att ha en delmängd av EyeQ3 kärnarkitektur, med en reducerad uppsättning funktioner, enligt ett pressmeddelande.
Filed under: Utländsk Teknik