Snabbladdade elhybridbussar
Göteborg blir testarena för en ny hybridbuss med plug in-teknik. Bussar och laddningsstationer ska testas i verklig stadsmiljö i linjetrafik. Projektet Hyper Bus har precis beviljats EU-stöd på 14 miljoner kronor och har en totalbudget på 28 miljoner.
Hyper Bus står för Hybrid and Plug-in Extended Range Bus system. Det handlar om ett koncept med helt ny teknik som gör att laddhybridbussen kan köra längre på eldrift än tidigare modeller, och om laddningsstationer där den ska kunna ladda el på några minuter när den står vid ändhållplatsen.
Det är Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Trafikkontoret i Göteborgs Stad, Volvo Bussar och Västtrafik som står bakom demonstrationsprojektet. De olika projektaktörerna bildar tillsammans en testmiljö för den nya tekniken där hela kedjan finns representerad genom att såväl teknikutvecklare/tillverkare som energileverantör, transportutförare och ansvariga myndigheter finns med
Den nya laddhybridbussen från Volvo Bussar är en vidareutveckling av Volvo 7700 Hybrid som redan finns på marknaden. Den nya bussen är utrustad med ett större och energioptimerat batteri, vilket tillsammans med den korta laddtiden på 5-8 minuter möjliggör att bussen kan köra på enbart eldrift större delen av sträckan.
Inom projektet ansvarar Volvo Bussar för bussarna, Göteborg Energi för laddningsstationerna, Västtrafik för användningsområde och körbarhet och Trafikkontoret, Göteborgs Stad, för mätning och beräkning. Business Region Göteborg är projektledare med ansvar för dokumentation och kommunikation, spridning av projektets resultat samt erfarenhetsutbyte med andra EU-projekt.
Elhybridbussen kommer att köras på el i första hand, med tillägg av diesel. Plugin-teknologin gör att batteriet laddas med extern el, med sladd via laddstationer.
Filed under: SvenskTeknik