Laddar 42 miljoner till mobiltelefonladdare
myFC AB, som utvecklar vätgasdrivna bränsleceller med hög effektdensitet, tar in 42 miljoner kronor i två trancher för att kommersialisera och lansera företagets första konsumentprodukt PowerTrekk, en bränslecellsladdare till mobiltelefoner. Produkten meddelas komma att levereras under Q4 2011 i Europa och Q1 2012 i USA.
– Vi ser denna finansieringsrunda som en viktig validering och ett stort steg på vägen att väcka en marknad för bränsleceller och bevisa teknikens utmärkta prestanda och hållbarhet. Vi kommer nu att kunna ge slutanvändare en bättre mobilupplevelse, säger Björn Westerholm, VD på myFC.
Investeringen, som delades upp i två trancher, gör det möjligt för myFC att slutföra kommersialiseringen, ”kickstarta” marknadsföringsinsatserna och lansera företagets första konsumentprodukt, PowerTrekk, i slutet av året. Bland investerarna i denna runda är KTH Chalmers Capital och Sjätte AP-fonden.
Laddaren kommer att adressera det alltmer påtagliga ”energigapet” – klyftan mellan hur mycket ström som användarna kräver och vad som faktiskt finns. Detta gap ökar i takt med att antalet funktioner och applikationer för mobiltelefoner ökar. Initiativet att ta PowerTrekk till marknaden är direkt relaterat till globala konsumenters krav på konstant uppkoppling och kommunikationsmöjligheter, enligt ett pressmeddelande.
–”Vi ser ett stort intresse för vår produkt både från media, friluftsmarknaden, ITC-branschen och konsumenter. I dagsläget är det en stor efterfrågan på produkten, säger Westerholm.
Europeiska konsumenterna kommer snart slippa olika laddare till sina mobiltelefoner, tack vare införandet av en gemensam micro-usb standard som stöds av Europeiska Kommissionen. Avtalet, som omfattar 14 mobiltelefontillverkare, träder i kraft 2012.
– Den nya standarden kommer att förändra köpbeteendet av mobiltelefonladdare eftersom laddarna kommer att säljas över disk i stället för att inkluderas i förpackningen tillsammans med telefonen. Detta öppnar upp en bra affärsmöjlighet för oss, framförallt i operatörernas värdekedja. Konsumenterna kommer att välja mellan olika typer av laddare, i olika färger och för olika syften. Nästa år kommer du att ha en vit laddare i ditt hem, en svart i bilen och en grön PowerTrekk-laddare i väskan, säger Westerholm.
Filed under: SvenskTeknik