Hybrid-elektriskt kryssningsfartyg för polarexpeditioner
Det chilienska varvet Astilleros y Servicios Navales har valt ABB för leveransen av ett kraft- och framdrivningssystem till Antarctica21:s nybyggda boutique-expeditionsfartyg Magellan Discoverer. Fartyget är det första hybridelektriska polarkryssningsfartyget med Azipod-framdrivning som byggs i Nord- och Sydamerika.
Fartyget har plats för upp till 96 passagerare och 67 besättningsmedlemmar och kommer att trafikera Antarktiska halvön, Sydgeorgien och Falklandsöarna.
ABB:s leverans omfattar framdrivningssystemet Azipod och ett hybridkraftverk med kraftdistributionssystemet Onboard DC Grid, med batteribank från Corvus Energy. Fartygets energilagringssystem gör att motorerna kan stängas av för tyst drift i miljökänsliga områden. Det är också möjligt att integrera andra energikällor, till exempel bränsleceller, så att fartyget kan uppfylla hårdare utsläppskrav i framtiden.
Azipod är ett växellöst styrbart propulsionssystem där den elektriska drivmotorn är placerad i en kapsel utanför fartygsskrovet. Azipod-enheter kan rotera 360 grader, vilket ökar fartygets manöverbarhet och säkerhet.
Filed under: SvenskTeknik