MW-laddning för elektriska färjor
ABB kommer att leverera sjöfartsindustrins första megawatt-laddningssystem (megawatt charging system, MCS) till helelektriska och hybridelektriska färjor för Auckland Transport i Nya Zeeland.
Det landbaserade laddningssystemet använder ett gränssnitt som är gemensamt för lastbilstransporter och flyg och förväntas minska inträdesbarriärerna för anslutning av elektriska fartyg.
Som en del av sitt Mission Electric-initiativ har AT beställt två helelektriska färjor med 200 säten och två hybrid-elektriska färjor för 300 passagerare och förväntas bli den största operatören av elektriska färjor på södra halvklotet till år 2030.
ABB kommer att arbeta med lokala partners för att konstruera, leverera och installera fem kompletta laddningslösningar under 2024 och 2025 vid flera färjeterminaler. Varje system kommer att ha två 1,65 MW laddare, bestående av en transformator, ACS880-omvandlare, MCS-kontakter och kabelhantering på färjepontonerna.
Laddarna kommer att leverera över 3 MW likström (DC) för att stödja de höga effekter som krävs för att upprätthålla en effektiv färjetrafik med korta uppehåll för på- och avstigning. Laddkontakterna kommer att hanteras av besättningen under passagerarnas på- och avstigning.
Auckland-installationen kommer också att vara ABB:s första MCS-levererans som drar nytta av det standardiserade plug-in-gränssnittet, även om företaget har levererat landbaserade anslutningar i över 20 år sedan det första kontraktet med Princess Cruises i Alaska. Auckland-lösningen kommer att ha liknande laddningskapacitet som ABB:s landmärkesprojekt för laddning av 10 helelektriska färjor för kollektivtrafikleverantören Transtejo Soflusa i Lissabon, Portugal.
Filed under: Utländsk Teknik