GfK investerar i Tobiis ögonspårning
Toobi Technology AB meddelar att GfK, ett av de största företagen i världen inom marknadsundersökningar, har investerat i Tobii Technonogy’s hela ”eye-tracking”-portfölj för kundundersökningar och bättre förstå förpackningsdesign, hyllplaceringar och annonsutformning.
GfK kommer att använda Tobii’s system X60 Eye Tracker vid undersökningar baserade på ögonspårning (eye tracking) för att studera olika aspekter av kundbeteenden på marknader i östra Europa.
– GfK Group har använt ögonspårning inom CEE (Central and Eastern Europe)-regionen och i hela världen under många år för att ge stöd till kundexpertis och konsumentinsikt. Vi letar alltid efter nya tekniska framsteg, verktyg och lösningar som kan hjälpa oss att leverera en snabbare och bättre tjänst till våra kunder. I detta avseende stödjer det nya Tobii Glasses ögonspårningssystemet vår affärsstrategi, säger Agnieszka Sora, managing director vid GfK Polonia. "
Ögonspårningstekniken avser att ge GfK en mycket djupare förståelse för konsumentbeteenden genom att avslöja vad kunderna ser på och vad de inte ser på när de handlar. Det ger värdefull information för företagen avseende design av förpackningar, reklamkampanjer och vid säljfrämjande åtgärder.
– Det är ett bra betyg till Tobii Technology att en ledande, global aktör inom marknadsundersökningar som GfK kraftigt har investerat i våra lösningar för ögonspårning. GfK är sedan länge en kund hos Tobii i ett antal regioner, inklusive Nordamerika och Europa, säger Tom Englund, executive vice president of analysis solutions, Tobii Technology AB.
Tobii Glasses ser ut och känns som vanliga glasögon och tillåter användaren att röra sig fritt, vilket gör det lättare för forskare att skapa en verklighetstrogen miljö och fånga upp användares beteenden. Detta kan göras medan användaren tittar runt i shoppingmiljöer, använder datorer, provar nya produkter eller läser annonser. Glasögonen har inga störande kameror eller speglar i synfältet och kräver heller inte att användaren bär med sig någon skrymmande utrustning. Som ett resultat av det beter sig användaren mer naturligt, vilket uppges ge insamlad data en mycket högre giltighetsnivå.
Tobii Technology AB uppges vara världsledande för hård- och mjukvarulösningar inom ögonspårning och ögonkontroll. Bolagets produkter används ofta för att mäta synlighet och uppmärksamhet inom vetenskapliga områden, vid kommersiella marknadsundersökningar, studier av produkters användbarhet men också som ett sätt för personer med handikapp att kunna kommunicera. Tobii går även i spetsen för att integrera ögonspårning i andra tillämpningar. Till exempel genom att ta fram OEM-komponenter för integrering i olika industriapplikationer. Företaget är baserat i Stockholm och har kontor i USA, Tyskland, Norge, Japan och Kina.
Filed under: Svensk Ekonomi