Mobiltelefonmarknaden växte 2010
Den globala mobiltelefonmarknaden växte med 17,9 procent under det fjärde kvartalet 2010 (4Q10) kontra Q4 2009 – ett nytt kvartal pådrivet av de så kallade smarta telefonerna, enligt analysföretaget IDC. För helåret 2010 blev tillväxten 18,5 procent.
Enligt IDC Worldwide Mobile Phone Tracker levererades 401,4 miljoner enheter under 4Q10, att jämföras med 340,5 miljoner enheter under fjärde kvartalet 2009. Totalt för helåret 2010 levererades 1,39 miljarder enheter, en uppgång med 18,5 procent jämfört med 2009.
Den starka tillväxten under kvartalet och året kommer efter ett svagt 2009 då marknaden backade med 1,6 procent. En starkare ekonomi och ett bredare utbud av allt fler prismässigt överkomliga smarta mobiltelefoner hjälpte till att lyfta marknaden till den högsta, årliga tillväxttakten sedan 2006 då tillväxten var 22,6 procent.
– Mobiltelefonmarknaden har vind i seglen. Användarna är angelägna om att byta ut äldre produkter mot sådana som hanterar både data och röstsamtal, vilket driver på tillväxten, menar Kevin Restivo, senior research analyst vid IDC Worldwide Mobile Phone Tracker.
Det är inte bara tillverkare med fokus på smarta telefoner som kapitaliserar på den förnyade marknaden för mobiltelefoner förra året. ZTE, som främst säljer billigare telefoner på de framväxande marknaderna, kom på plats fyra i världen under 4Q10. Det är första gången som den kinesiska mobiltelefontillverkaren hamnade på ”IDC’s Top 5 vendors”-listan.
– Förändringar bland rankingen som nummer fyra och nummer fem bland tillverkarna kan bli en regelbunden förekomst i år. Motorola, RIM och Sony Ericsson som alla har ett starkt fokus på den snabbväxande marknaden för smarta mobiltelefoner och som har rankats bland topp fem under 2010 befinner sig alla i slagläge för att komma tillbaka på listan, säger Ramon, Llamas senior research analyst vid IDC’s Mobile Devices Technologgy and Trends Team.
Asien/Stillahavsområdet
Asien/stillahavsområdets marknad för mobiltelefoner drevs på av lågkostnads- och avancerade mobiltelefoner under Q410. Inhemska varumärken i Indien såsom G-Five, Micromax och Karbonn växte genom en aggressiv marknadsföring och varumärkesaktiviteter för så kallade ”entry-level”-telefoner. Huawei arbetade tätt tillsammans med operatörer för att driva på inom billiga Android-baserade smarta telefoner i Kina. Avancerade smarta telefoner, däremot, var lika väl mottagna, vilket resulterade i högre leveranstal för Apple, Samsung och HTC. Korea hade den största aptiten på smarta mobiltelefoner och svarade för två tredjedelar av de mobiltelefoner som levererades under Q410, en uppgång från en åttondel för ett år sedan.
Europa
I Västeuropa motiverade operatörernas reklamkampanjer fler användare att skrota sina vanliga mobiltelefoner, vilket resulterade i en stark försäljning av smarta mobiltelefoner. iPhone 4, HTC Desire, Nokia N8, Samsung Galaxy S och Blackberry 8520, vilka var de fem som sålde bäst, bidrog till den generella marknadstillväxten. Som en konsekvens föll försäljningen av mer vanliga telefoner kraftigare än någonsin. Inom CEMA (Östeuropa) rämnade gränsen på 70 miljoner enheter för första gången efter ett inflöde av kinesiska mobiltelefoner och mobiltelefoner utan varumärke. Samtidigt upplevde smarta telefoner en frisk tillväxt på grund av fallande priser och fler android-baserade enheter.
Nordamerika
I USA avslutades året med att fler tillverkare blev mer aktiva. Marknadsledande RIM och Apple behöll en hälsosam ledning medan nykomlingen Dell, Huawei, Kyocera och Sanyo lanserade sina första smarta telefoner på USA-marknaden. Dessutom tog 4G ett steg framåt med den kommersiella lanseringen av Verizon Wireless’ LTE network. Ne liknande situation var det i Kanade, med fokus på smarta telefoner. Android-baserade enheter från multipla aktörer tillsammans med RIM och Apple drev på leveransvolymerna till en ny rekordnivå.
Latinamerika
I Latinamerika var det fortsatt ett intresse för smarta telefoner som drev på marknaden, vilket resulterade i starka resultat för Nokia, RIM och Samsung likväl som för nykomlingen Huawei. Smarta mobiltelefoner likväl som QWERTY, enklare telefoner hjälpte till att lyfta socialt nätverkande och ”messaging”, två snabbt växande trender på marknaden. Till slut: Alcatel och ZTE trivdes och växte igen på den billiga ”entry-level” mobiltelefonmarknaden.
De fem största tillverkarna mätt i leveransvolymer var 2010 Q4:
Nokia (30,8%*): De övergripande volymerna backade 2,4 procent under fjärde kvartalet vilket tillverkaren tillskriver den intensiva konkurrensen och komponentbrist. Resultatet blev ett lägre antal levererade, enklare telefoner. Volymerna av smarta telefoner växte dock med 38 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Nokia lanserade C7 och C6-01 smarttelefon med pekskärm likväl som C3 kombinerade pekskärm och QWERTY-mobilen under fjärde kvartalet. Dock, ASP för smarta telefoner backade 16 procent på årsbasis.
Samsung (20,1%*): Företaget nådde en ny milsten under Q410 genom att forcera gränsen på 80 miljoner enheter för första gången i Samsung’s historia och förbättrade sina vinstmarginaler för andra kvartalet i rad. Det som drev på leveransvolymerna var den ihållande succén för smarttelefonen Galaxy S, som företaget sålt nästan 10 miljoner av runt om i världen under året. Samsungs massmarknad och pekskärmstelefoner vann många anhängare på de gryende marknaderna.
LG Electronics: (7,6%*): Företaget passerade gränsen 30 miljoner enheter under kvartalet, till viss del på grund av succén för, och försäljningen av smarttelefonen Optimus One inom många regioner. LG’s strategi för smarta telefoner ger avkastning. Företaget sålde mer än en miljon enheter under den första månaden efter lanseringen av den och nya versioner (Optimus 2X, Optimus Black) förväntas komma senare i år. Under tiden är det vanligare telefonerna som står för majoriteten av leveranserna men en åldrande produktportfölj och lägre priser på de gryende marknaderna gör företaget sårbart i konkurrensen.
ZTE (4,2%*): Företaget avslutade kvartalet på plats nummer fyra med leveranser som stadigt sprider sig från hemlandet Kina till utvecklingsregioner såsom Afrika och Latinamerika. ZTE har också nyligen gjort intrång på utvecklade marknader såsom i Västeuropa, och i USA likväl som i Japan. Medan den största delen av leveranserna historiskt sett koncentrerats till ”entry-level” och medelsegmentsenheter, kan en del av den senare tidens succé direkt knytas till det snabbt expanderande sortimentet av smarta telefoner såsom Android-baserade Blade och Racer telefoner. Under tiden ger deras S- och C-serier ”entry-level”-telefoner en ökande konkurrens på de gryende marknaderna.
Apple (4,0%*): iPhone-tillverkaren halkade ner till femte plats trots ett rekordkvartal avseende leveranser och CEO Steve Jobstjänstledighet strax därefter (påverkade alltså inte kvartalet). Det var företagets andra kvartal i följd på IDC’s Top 5-lista. Mobiltelefonen iPhone sålde bra, speciellt i världens utvecklade regioner såsom Nordamerika och Västeuropa. Apple, som sagt att de skulle kunna ha sålt fler iPhones förra kvartalet om de hade haft möjligheten att tillverka fler, ska introducera pekskärmsmobilen på Verizon nästa månad.
Övriga mobiltelefontillverkares marknadsandel är 33,2 procent.
*Procentsiffran inom parantes är IDC Worldwide Mobil Phone Tracker’s bedömning av företagens respektive marknadsandel med avseende på levererade volymer under fjärde kvartalet 2010.
För helåret 2010 ser topplistan något annorlunda ut. Procenttalen inom parantes avser marknadsandel i levererade volymer:
1. Nokia (32,6%), 2. Samsung (20.2%), 3. LG Electronics (8,4%), 4. ZTE (3,7 %) och 5. Research In Motion (3,5%).
Filed under: Utländsk Ekonomi