Isbrytande eldrift för LNG-tankfartyg
ABB tar hem ett kontrakt från Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på över 300 miljoner dollar för att leverera ett kraft- och framdrivningssystem för sex nya specialfartyg som ska transportera flytande naturgas längs Nordostpassagen.
Vart och ett av de sex nybyggda fartygen utrustas med en trio av de största och kraftfullaste Azipod framdrivningsenheterna som någonsin levererats till fartyg som trafikerar isfarvatten. Tillsammans kommer de gigantiska 17 MW Azipod-enheterna att ge totalt 51 MW (68 400 hk), vilket gör att fartygen kan navigera säkert genom upp till 2,1 meter tjock is. Under liknande förhållanden och utan ABB:s ledande teknik skulle fartyg av likande typ kräva assistans av isbrytare.
ABB Azipod framdrivningssystem har blivit branschstandard för isgående fartyg. Framdrivningssystemet, där den eldrivna motorn är placerad i en kapsel under vatten på skrovets utsida, kan roteras 360 grader för att öka manövrerbarheten, något som är synnerligen viktigt vid navigering i isfarvatten. De nya LNG-tankfartygen kommer att klassas enligt ARC7 – den högsta isbrytarklassningen för handelsfartyg.
Ordern följer på leveransen av ABB:s teknik för SA-15-serien av fartyg som betjänar Yamal LNG-projektet – en av de största orderna någonsin för ABB Marine & Ports, som slutfördes under 2019.
Efter leveranserna, som startar 2023, kommer de sex fartygen att betjäna Arctic LNG 2 – ett av de största industriprojekten i Arktis – och de har vart och ett kapacitet att transportera 170 000 m3 flytande naturgas.
Filed under: Utländsk Teknik