AI hjälper seniorer undvika bedragare
Samhällets seniora medborgare löper större risk att bli utsatta för bedragare, inte minst under den pågående coronapandemin. Nuance hjälper företag att med hjälp av artificiell intelligens identifiera sina kunder enbart med hjälp av rösten, så kallad röstbiometri.
Under coronapandemin har seniorer blivit mer digitala. Men i och med den stora tillväxten i användandet av digitala verktyg för kommunikation, handel och banktjänster, ökar även risken att bli utsatt för identitetskapning eller utpressning. Enligt en amerikansk studie är personer mellan 70-79 år värst drabbade av bedrägerier.
Nuance har sedan tidigare utvecklat marknadens mest avancerade verktyg för att kunna identifiera personen på andra sidan skärmen eller telefonen. Nuance Gatekeeper har utvecklats med artificiell intelligens och avancerade neurala nätverk för att använda röst och beteende för identifikation, och används i dag av några av världens ledande bolag inom telekom, myndigheter, retail och finans. Tekniken ser till att säkra kundens identitet genom biometriska data – hur personen pratar, skriver och beter sig.
Nu har Nuance adderat ytterligare en nivå till Gatekeeper som gör att personer över 65 år omedelbart kan identifieras utan att behöva komma ihåg PIN-koder eller krångliga lösenord. Det gör att de kan prioriteras i en telefonkö, och säkerställer att deras konto eller kunddata inte kan hackas av en annan person som ringer.
– Våra algoritmer kan upptäcka beteenden som är unika för åldersgruppen så att företag och organisationer kan erbjuda en mer effektiv och säker kundservice, säger Brett Beranek, General Manager för Security Business på Nuance. Vi rullar nu ut den nya funktionaliteten till alla våra kunder för att hjälpa dem att stärka sitt erbjudande med hjälp av AI. De mest utsatta kunderna måste känna sig trygga och prioriterade både nu under pandemin och i framtiden.
Ett av världens största telekombolag, spanska Telefónica med 344 miljoner kunder och verksamhet i 14 länder, är ett av de första bolagen som börjat använda den nya funktionaliteten i Nuance Gatekeeper.
– Pandemin har gjort att våra kunder som är över 65 är mer utsatta för bedragare, samtidigt som de behöver en hel del hjälp, säger Emilio Gayo, VD på Telefónica. Nu kan vi prioritera deras samtal och se till att de får service ännu snabbare än tidigare. Systemet gör att vi skyddar våra viktiga kunder samtidigt som de får en betydligt smidigare upplevelse när de ringer.
Filed under: Utländsk Teknik