FLIR och Ansys i samarbete för säkrare autonoma fordon
FLIR Systems och Ansys samarbetar för att förbättra framtidens varningssystem i takt med introduktionen av ny teknik för assisterad körning (ADAS) och autonoma fordon (AV). FLIR Systems planerar att integrera en fysikbaserad värmesensor i Ansys state-of-the-art körsimulator för att utveckla, testa och validera värmekameror i en ultrarealistisk virtuell värld.
Sensorerna som används för assisterad körning i dagens autonoma fordon och system klarar inte alltid att identifiera objekt i svåra förhållanden som mörker, dimma, dåligt väder, skugga eller vid bländning av solen. Värmekameror kan däremot effektivt upptäcka och klassificera objekt även under dessa förhållanden.
Genom att integrera FLIR Systems värmesensor i ANSYS VRXPERIENCE kan ingenjörer simulera tusentals körscenarier, över miljontals kilometer, på bara några dagar och därmed minska behovet av fysisk prototyptestning.
Ingenjörer kan även skapa simuleringsmodeller av ovanliga och svåra scenarier där värmeanalys fungerar mycket bättre än traditionella lösningar, som till exempel möten med vilt samt att identifiera och urskilja fotgängare från andra objekt i miljöer med låga kontraster.
Den nya ADAS-lösningen innebär att OEM-företag kan korta utvecklingstiden eftersom det blir enklare att hitta optimala positioner för värmekameror i till exempel automatiska bromssystem (AEB). Det blir också enklare att utveckla system som bättre upptäcker fotgängare i framtidens autonoma fordon.
– Kombinationen av FLIR Systems värmekameror för fordon och Ansys leder till bättre lösningar för att hantera trafikfaror, säger Paul Clayton, direktör på FLIR Systems. Det blir bland annat möjligt för fordon att upptäcka objekt på ett avstånd som är fyra gånger större än med traditionella strålkastare.
– Att ge ingenjörer, biltillverkare och leverantörer möjlighet att snabbt kunna simulera och testa ett oräkneligt antal scenarier minskar radikalt behovet av fysiska prototyptester. Samtidigt minskar det utvecklingskostnaderna och tar kortare tid, vilket i sin tur leder till ökad användning av värmeteknologi för förbättrad säkerhet i fordon, något som i förlängningen räddar liv.
Filed under: SvenskTeknik