2007/11 – Ledare – Bli rik med elektronik
Hardi fick 24 miljoner dollar. ChipCon fick drygt 200 miljoner dollar och Coresonic kommer sannolikt att få något i den storleksordningen den dagen de säljer. Det går att bli rik med elektronik.
Det här skriver jag inte för att jag är avundsjuk. Tvärtom behöver vi ännu fler rika elektroniker som har tjänat massor av pengar på att vara bäst. Det är nog det enda som kan få tillbaka ungdomen till elektroniklinjerna.
För idag är det inte någon större status i att studera elektronik på högskola. Kock och hårfrisör smäller högre. I TV klassas oftast ingenjörer som ointressanta nördar (när de överhuvud taget omnämns).
Därför vill jag gärna se Lars-Erik Lundgren eller Bo Nilsson svepa förbi Kungsträdgården i en Lamborghini eller en Rolls Royce (även om jag tvivlar på att jag får se det). Det skulle kanske visa våra ungdomar att elektronik är värt att satsa på. Och det är i sin tur bra för Sverige.
Billigare asic
Årets Design Automation Conference hölls i San Diego och det är ju positivt i sig. San Diego är en trevlig stad. Men det sades en hel del intressanta saker också, där en del kan ha inverkan för vår region.
Oh-Hyun Kwon, chef för Samsungs LSI-division, tror att vi snart får se ordentliga prisfall på mogna kiselprocesser. Hittills har ju processer i klassen 0,25 och 0,18 µm ofta varit fullbelagda. Men när nu många av volymprodukterna flyttar till modernare processer och större wafers blir det gott om kapacitet. Och då skall man komma ihåg att det finns gott om plats på ett 0,18 µm-chip. Här kanske det öppnas möjligheter för nya företag.
Vätgas i pumpen
Ett intressant föredrag hölls också av Lawrence Burns, utvecklingschef för General Motors. Han berättade om framtiden för bränslecellsbilar och de stora fördelarna med att tanka flytande vätgas. Burns tror på ett världsomspännande nätverk av vätgaspumpar.
Allt låter fint, men jag kan inte låta bli att tänka på bubbelminnet. Bubbelminnestekniken skulle en gång i tiden revolutionera massminnet och i ett slag göra hårddiskarna omoderna. Men det är så lätt att jämföra en framtidsteknik med dagens teknik och i det läget utgå från var framtidsteknologin kan förväntas vara om fem eller tio år, samtidigt som man utgår från dagens teknik som den ser ut idag. Historien brukar visa att det finns en otrolig förbättringspotential också i gammal teknologi.
Titta bara på hur snabbt dieselmotorn har förbättrats under den senaste tioårsperioden. Från att ha setts som en miljöbov har nu moderna dieselmotorer lägre partikelutsläpp än motsvarande bensinmotorer. Att man sedan använt de flesta förbättringarna till att öka prestanda i stället för att minska bränsleförbrukningen kan man tycka vad man vill om. Men potentialen för radikala minskningar av bränsleförbrukningen finns redan på plats. Bränslecellsbilen kommer att få hård konkurrens.
Sedan måste jag erkänna att jag blir lite kallsvettig när jag föreställer mig stillastående köer av bilar tankade med flytand vätgas i Söderledstunneln. En vätgasexplosion ger visserligen mest bara vatten som resultat, men dessförinnan hinner det bli ordentligt obehagligt. Säkerhetsaspekterna kan bli många och svåra att hantera.
Ständig förbättring
Nej, jag är inte negativ till ny teknologi. Men man får aldrig glömma förbättringspotentialen i befintlig teknologi. Titta bara på den snart 50 år gamla CMOS-processen. Den hänger med ännu och det finns inget som tyder på att vi blir av med den på länge än. Stegvis förbättring har förvandlat processen till något radikalt annorlunda än vad den var i början, men inget av stegen var i sig särskilt stort. Allt går att förbättra.
Och titta bara på den gamla hopplösa blyackumulatorn. När nu NiCD, NiMH och LitiumJon har fått sina chanser ser det ut som om blyackumulatorns ersättare blir modernare blyackumulatorer.
Ha en härlig sommar.
Filed under: Ledare