Nu installeras första trådlösa elvägen för lastbilar och bussar
Smartroad Gotland har nu börjat installera första sektionen av världens första trådlösa elväg för lastbilar och bussar på allmän väg. Elvägar möjliggör överföring av elektrisk energi från vägen till fordonet under drift. Tekniken har stor potential att minska klimatpåverkan från transportsektorn samt att öka energieffektiviteten och samtidigt minska behovet av batterier.
Smartroad Gotland stöds och finansieras av Trafikverket och leds av ElectReon AB. RISE deltar som forskningspart med expertkunskap och analys. Projektets mål är att visa att tekniken är redo för kommersialisering och förse beslutsfattare med kunskapsunderlag inför en potentiell storskalig implementering.
– Vår roll är att göra användarstudier och analysera data för att kunna avgöra bland annat verkningsgrad och hur chaufförer upplever att köra på elvägen, säger Oscar Enerbäck, RISE. Vi ska också studera en storskalig implementation av elvägstekniken, till exempel genom att analysera vad det skulle innebära för olika transportaktörer att använda elväg i sin verksamhet.
Trådlös elvägsteknik baseras på kopparspolar som installeras under vägbanan. Dessa överför energi till en mottagare som kan monteras på alla typer av elektriska fordon såsom lastbilar, bussar och personbilar, vilket möjliggör laddning under färd och därmed minimal batterianvändning. Installationsarbetet är enkelt: ett 10 cm djupt schakt fräses i mitten av vägbanan, vari kopparspolar ingjutna i gummi placeras, därefter asfalteras vägen om. Under installationsarbetet på Gotland deltar representanter från flera länder för att utvärdera processen inför framtida projekt.
– Detta utgör en viktig milstolpe, baserat på grundliga förberedelser och ett målinriktat team, säger Håkan Sundelin, Projektledare Smartroad Gotland. En förberedande installationsövning genomfördes på ElectReons anläggning i Israel för en månad sedan för att utbilda teamet inför den första installationen på allmän väg. Jag är glad att allt löper enligt plan och att vi nu är redo för svenskt klimat och svenska förutsättningar.
Parter inom projektet Smartroad Gotland är:
Caverion, Dan transport, Eitech, Electreon AB, Flygbussarna, GEAB, Gotland GPe Circuit AB, Gotlands Bilfrakt, Hutchinson, Matters Group, Eksjö Maskin & Truck, Region Gotland, NCC, OSAB, RISE, Science Park Gotland, Swedavia, Trafikverket, World Ecological Forum.
Filed under: SvenskTeknik