Kunskapslucka kring smarta hem
The Smart Home League, ett samarbete mellan branschledande tillverkare av smarta produkter för hemmet, publicerar resultaten från en ny europeisk studie kring synen och användandet av smarta produkter i hemmet. Studien visar att konsumenter i Europa är positivt inställda ett smart hem som kan underlätta i vardagen men att användandet av smarta hem-produkter är mycket lågt. Endast 11 procent av de tillfrågade använder smarta hem-produkter, en siffra som dock förväntas öka.
Enligt studien tycker majoriteten av européer (66 procent) att hushållsuppgifter är tidskrävande och trista. Detta inkluderar enklare hushållssysslor som att stänga av värmen, släcka lampor och söka efter nycklar, till mer tidskrävande sysslor som dammsugning och att hämta paket från postombud – sysslor som alla kan underlättas av enkla, effektiva smarta hemlösningar. Nästan fyra av fem (78 procent) av alla 20-40-åringar anser att dessa vardagliga uppgifter är onödigt tidskrävande.
Smarta lösningar för att underlätta vardagliga uppgifter i hemmet ökar, men 71 procent av de tillfrågade har ännu inte skaffat någon ansluten produkt till hemmet. Studien visar dock att 37 procent planerar att köpa en smart hemprodukt inom det kommande året. De som redan har en smart hemprodukt är mycket mer benägna (68 procent) att köpa ytterligare en. Detta visar att konsumenter är vana vid smarta hem-prylar är mer medvetna om värdet och fördelarna.
– Smart Home League vill stödja utvecklingen av smarta hem. Vi vill visa hur teknik kan hjälpa människor att underlätta sin vardag med hjälp av lösningar anpassade till olika livsstilar, samtidigt som vi uppmuntrar till en mer hållbar livsstil, säger Toon Bouten, vd för tado°
Européer gillar smarta hem, 63 procent av deltagarna i studien är positiva till att bo i ett anslutet hem som underlättar det vardagliga livet. I Italien och Spanien är siffran över 80 procent. Men trots att det finns ett stort intresse och en stor efterfrågan på att hitta lösningar som kan underlätta vardagssysslorna är medvetandet om vad smarta hem-lösningar faktiskt kan göra mycket lågt.
– Ingen skulle någonsin säga, ”Jag vill vara mindre säker i mitt hem”. Människor vill ha ett smart hem som ger dem en positiv upplevelse, med produkter och tjänster som hjälper till att göra deras vardag mer bekväm, effektiv och säker. De vill se fördelarna och lösa ett störande moment i vardagen, snarare än att bara lägga till mer teknik till sitt hem, säger Dave Ward, European Product Director på Ring.
Det smarta hemmet är på väg att bli mainstream. Därför måste branschledare se till att enheter är tillgängliga, prisvärda och enkla att använda. Smarta högtalare, som Amazon Echo och Google Home, driver på utvecklingen inom smarta hem. Till stor del tack vare enkel installation, attraktivt pris och enkla integrationer. 28 procent av deltagarna i undersökningen föredrar att röststyra sina smarta hemanordningar; 40 procent använder en app för att styra sina smarta hemprodukter, och 32 procent använder röstkontroll i kombination med en app.
Studien som är genomförd av Dynata i augusti 2019 tillfrågade 6,000 europeer (1,000 personer från varje land Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna)
The Smart Home League är en sammanslutning av branschledare när det kommer till smarta hem inom områdena klimathantering (tado°), hushållsapparater (Ecovacs), belysning (Philips Hue) och säkerhet (Ring, Yale) och röstaktiverade assistenter (Amazon Alexa, Google Assistant). Tillsammans visar företagen hur teknik kan underlätta i vardagen för människor hemma.
Filed under: SvenskTeknik