KTH-bil prisas för sina tekniska framsteg
800 euro och en snygg pokal blev resultatet för KTH-bilen Agilis när Shell Eco Marathon gick av stapeln i Lausitz, Tyskland, för några dagar sedan.
Totalt antal lag som tävlade i Shell Eco Marathon i år var 221 bidrag från 24 länder, och det var i konkurrens med dessa team som KTH-studenterna från Maskinkonstruktion på KTH fick priset "Shell Technical Innovation Award" för HCCI-motorn i sin bil Agilis.
HCCI-motorn, som utvecklats på KTH under de senaste fyra åren fungerade i år precis enligt plan, och visade prov på riktigt snål bränsleförbrukning. Närmare bestämt 125 milliliter på körd sträcka, vilket ger cirka en liter 95-oktanig bensin per 20 mil.
Juryns motivering för KTH-lagets vinst lyder som följer:
”For its compact HCCI internal-combustion engine with variable ratio to control the operation modes. This concept solves the problem of wide load range optimisation common to internal combustion engines.”
HCCI-motor komprimerar luftbränsleblandningen så hårt att den självantänder och inte behöver tändstift. Förbränningen sker då samtidigt i hela blandningen, vilket ger hög verkningsgrad och ger praktiskt taget inga utsläpp av sotpartiklar och kväveoxider.
Filed under: SvenskTeknik