9,9 miljoner skall öka intresset för teknik
Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond (Ljungbergsfonden) investerar 9.9 miljoner kronor i Högskolan i Gävle för att via ”Teknikerjakten” öka barn och ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik.
Tekniken får en allt större betydelse i samhället och den förbättrar vår vardag och gör livet både enklare och bättre för många. Utvecklingen går fort och ställer krav på ökad kompetens och för att möta det måste fler välja naturvetenskapliga- och teknikutbildningar på både gymnasium och högskola.
Teknikerjakten syftar till att stimulera intresset för teknik och naturvetenskap hos ungdomar och studenter. Den leds av Högskolan i Gävle och Ljungbergsfonden har nu beviljat ansökan för projektet fram till 2021.
Satsningen har ökat intresset för naturvetenskap och teknik. I Gävle ligger andelen sökande till teknikprogrammen över rikssnittet och till Högskolans ingenjörsprogram har andelen förstahandssökande ökat med 31 procent förra året och i år med ytterligare 19 procent.
– Vårt arbete har varit långsiktigt för att öka intresset från förskola och uppåt men även kortsiktigt för att öka intresset för ingenjörsutbildningarna på Högskolan, säger Magnus Lemoine, projektledare för Teknikerjakten.
Gävle och Älvkarlebys förskolor är nu bland de robottätaste i landet, dessutom har 46 olika projekt i grund- och gymnasieskolor genomförts i Gävle och Älvkarleby de senaster tre åren. Detta har hjälpt skolorna att höja kvaliteten på undervisningen i naturvetenskap och teknik.
Högskolans studenter deltar som förebilder vid besök i gymnasieskolorna, tillsammans med ingenjörer från det lokala näringslivet som berättar om sina yrken.
Det finns också ett bra och utvecklat samarbete mellan Högskolan och Gävle- och Älvkarleby kommuner för att driva utvecklingsfrågor inom naturvetenskap och teknik.
– På tre år har närmare 9000 elever/presumtiva studenter och fler än 1500 lärare och representanter från näringslivet nåtts och nu ser vi ett intresse för naturvetenskap och teknik i skolan som bådar gott inför framtiden.
– Det som är så bra med Teknikerjakten är att eleverna får möta Högskolan och det sänker trösklarna till högre utbildning inom naturvetenskap och teknik, det har också varit fantastiskt roligt att se det stora engagemanget från skolorna och från näringslivet, och inte minst att söktrycket också ökar, säger Gunilla Mårtensson, akademichef vid akademin för teknik och miljö.
Filed under: SvenskTeknik