Elektronik, innovation och kreativitet för unga på S.E.E.
Flera specialsatsningar för unga ingår i årets upplaga av Scandinavian Electronics Event, S.E.E. Arrangemanget Girls in ICT bjuder bland annat på en workshop för att väcka intresse för teknik och vetenskap. Utställningsområdet Electronic Space för högstadie- och gymnasieelever, väver samman elektronik och kreativitet.
Scandinavian Electronics Event, S.E.E., är en mötesplats för elektronikbranschen. Närmare 140 utställare och ett 50-tal föreläsare är på plats på Kistamässan den 24-26 april.
En del av eventet vänder sig till ungdomar. Specialarrangemanget Girls in ICT äger rum den 26 april. Ungefär 100 tjejer från högstadie- och gymnasieskolor får möjlighet att testa elektronik i praktiken. Temat är i år hälsa och välbefinnande och deltagarna får bygga en egen puls- eller andningsmätare och utveckla en idé eller prototyp som sedan presenteras för en jury.
Den ideella föreningen Inicio står för arrangemangen i samband med Girls in ICT. Den särskilda dagen för Girls in ICT är instiftad av FN-organet ITU (International Telecom Union). Under de två andra mässdagarna, den 24 och den 25 april har Inicio en öppen arena för blandade klasser som praktiskt vill lära sig mer om elektronik och prova på att skapa egna applikationer.
Ett 100 kvadratmeter stort utställningsområde, Electronic Space, är speciellt inriktat på aktiviteterna för unga.
– För att höja innovationskraften behöver vi fler som deltar i teknikutveckling, i tvärvetenskapliga grupper och med en jämnare fördelning mellan könen, säger Anders Martinsen, Smartare Elektroniksystem.
Workshopen för ungdomar anordnas av Inicio, Svensk Elektronik, Stockholmsmässan samt det strategiska innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem. Det senare genomförs med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas inom ramen för den gemensamma satsningen Strategiska innovationsområden. Inicio är nära knutna till KTH:s forsknings- och utbildningsverksamhet inom elektroniska system och utveckling av IT-produkter under ledning av professor Mark T Smith. De sätter upp ett mobilt så kallat mentorspace där KTH-studenter agerar mentorer för ungdomar som lär sig tillämpa kunskaper om teknik utifrån en praktisk utmaning.
Filed under: SvenskTeknik