Årets Chalmershinder mäter hopphästarnas kraft
För tredje året i rad samarbetar Gothenburg Horse Show med Chalmers i syfte att hitta en så ultimat språngkurva för hopphästen som möjligt. I år är det kraften i hästarnas avstamp och landning som kommer att mätas. Det har aldrig tidigare gjorts.
Kraften i hästen upphopp och landning mäts under årets Gothenburg Horse Show. Foto Lottapictures/Lotta Gyllensten
– Vi fortsätter att skaffa oss ny information om hur hästar faktiskt hoppar, rön som utmanar den gängse, traditionella bilden av hur hoppen sker, säger Magnus Karlsteen, ansvarig för Chalmers hästsportsatsning.
I år är det kraft som står i fokus när Chalmersstudenterna fortsätter att skaffa sig allt bättre förståelse för hur en häst hoppar. Genom att gräva ned en sensor innan och efter hindret kommer kraften i hästarnas avstamp samt i landningen kunna mätas.
– Hur mycket kraft som hästen använder innan och efter hindret är helt okänt, och att vi har möjlighet att göra dessa mätningar är helt klart en världsnyhet, säger Magnus Karlsteen, docent i fysik.
Publiken kommer precis som tidigare år kunna ta del av resultatet direkt via jumbotronen på arenan. Siffrorna kommer att analyseras och generera information som bygger vidare på arbetet där Chalmers studenter kan fortsätta att analysera språngkurvan.
– Det ligger helt i Gothenburg Horse Shows intresse att vara med och stötta utvecklingen för en mer hållbar häst genom tekniska innovationer, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.
Projektet Chalmershindret drivs av studenter på Chalmers som utnyttjar sin kunskap för att bygga världsunika mätsystem med hästens välfärd, välmående och välbefinnande i centrum . Många av studenterna lockas av att de kan kombinera sitt hästintresse med sina studier.
– Det är en möjlighet man får när man pluggar på Chalmers, att man kan kombinera sitt intresse med studier, säger Magnus Karlsteen.
EuroHorse-mässan, 22-25 februari, pågår samtidigt som Gothenburg Horse Show och där presenteras såväl hinder som andra hästforskningsprojekt.
Filed under: SvenskTeknik