Hälften av förarna distraherade av mobilen
Var sjätte bilist sms:ar bakom ratten. En av tre pratar utan handsfree, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If som välkomnar den kommande lagändringen.
Från den 1 februari blir det ett totalförbud för att hålla en mobiltelefon i handen vid körning. Det innebär att den som sitter bakom ratten förbjuds att sms:a, rattsurfa eller prata i telefon utan handsfree.
– Det är ett mycket välkommet beslut – den som kör bör koncentrera sig på vägen och låta mobilen ligga, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Den skärpta lagen om mobilanvändning i bilen från 2013 har gett viss effekt. Men fortfarande är det många som ägnar sig åt andra aktiviteter än att enbart hålla ögonen på vägen medan de kör bil.
En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att 24 procent av bilförarna mellan 18 och 34 år ibland sms:ar medan de kör. Undersökningen visar även att var tredje bilförare pratar utan handsfree, samt att många även gps-navigerar på sin mobil medan de kör.
– Det är mycket allvarligt att så många sitter och sms:ar när de kör bil. Det går inte att vara uppmärksam på trafiken och samtidigt greja med mobilen. Det är ett oansvarigt beteende som utsätter alla trafikanter för livsfara, säger Dan Falconer.
Lagen om mobilanvändning som infördes 2013 innebär i korthet att man får använda mobilen så länge man inte är en fara i trafiken. Men det finns inget uttryckligt förbud mot att använda mobilen bakom ratten, det är istället ”trafikfarligheten” som avgör. Undersökningar av If visar att de flesta tycker att lagen – som den är utformad idag – inte är tillräckligt tydlig med vad man får och vad man inte får göra. Sex av tio förare skulle hellre vilja se ett totalförbud mot användning av mobilen bakom ratten.
– Det är glädjande att fipplande med mobilen bakom ratten nu ska bli helt förbjudet nästa år. Det hindrar många av de distraherande saker folk fortfarande ägnar sig åt medan de kör. Det kommer att göra trafiken säkrare, säger Dan Falconer.
En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Minst 650 fotgängare och cyklister har behövt akutsjukvård under den senaste tioårsperioden efter att de skadat sig i trafiken på grund av mobiltelefonen, visar statistik från Transportstyrelsen (2016). Ungefär 85 procent av distraktionsolyckorna med fotgängare och cyklister är kopplade till mobiltelefon.
Sverige är idag det enda EU-land som ännu inte har ett förbud mot att använda mobilen bakom ratten utan handsfree. Den nya lagen om totalförbud för att hålla mobilen i handen under körning ska träda i kraft den 1 februari nästa år.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-28 maj 2017 har sammanlagt 3650 intervjuer via Internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. 2 841 personer kör bil och svarade på frågan om mobilanvändning bakom ratten.
Filed under: SvenskTeknik
Så då kommer vi ett steg närmare nollvisionen.
MEN finns det någon som tror att man kommer göra en uppföljning om några år för att konstatera om olyckstalen VERKLIGEN gått ned så mycket som dom ”borde”…
Och om inte ta bort en ej nödvändig lag…
Notera att att de enda olyckorna som nämns i artikeln handlar om cyklister och fotgängare, men inte om det är dom som hanterade telefonen eller om det är bilisterna som varit vållande. För såsom lagarna är skrivna idag så blir bilisten ansedd såsom vållande då en mobilpratande gångtrafikant kliver rätt ut i gatan framför en bil på ett övergångsställe.
Att införa ett mobilförbud vid passage av t.ex övergångsställe eller vid andra trafiksituationer skulle minska mängden olyckor betydlig mera.
Att notera, denna lag innebär inget förbud för cyklister att använda mobilen handhållen, och där kan man ju verkligen ifrågasätta riskerna.