ABB driver snabbladdning av elfordon

ABB har fått ytterligare en stororder från energileverantören EnBW för att utvidga nätverket med laddstationer på de tyska motorvägarna. Vid slutet av 2017 kommer ABB att ha levererat ytterligare 117 snabbladdare på rastställena Tank & Rast.

09abb05

Den senaste generationen snabbladdare är anslutna till internet via en molnlösning som bland annat möjliggör kontantlösa betalningar.
Förra året lade EnBW en order hos ABB på 68 snabbladdare med en laddkapacitet av 50 kilowatt (kW). I och med denna senaste order expanderar ABB ytterligare sin marknadsledande position inom laddinfrastruktur för elfordon i Tyskland. I Europa och USA är ABB redan marknadsledare och inget annat företag har en så stor installerad bas.
– Den senaste storordern visar att ABB också är prioriterad partner inom laddinfrastruktursektorn för el- och hybridfordon i Tyskland, säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer. Därför är vi glada att EnBW återigen har valt våra produkter i detta projekt. Behovet att snabbt expandera laddinfrastrukturnätverket har åter stått klart under årets International Motor Show i Frankfurt, där praktiskt taget alla bilföretag har tillkännagivit en massiv expansion av sitt elfordonsutbud.
ABB har investerat i laddinfrastruktur för elfordon sedan sekelskiftet. Sedan 2010 har koncernen erbjudit snabbladdningslösningar för effektiv laddning. Idag har mer än 5 000 uppkopplade system för personbilar och transportbilar installerats världen över.
ABB:s erbjuder även DC-väggboxar för kontor, bilhandlare shoppingcenter, nästa generations högeffektsladdare för ultrasnabb elbilsladdning upp till 350kW och ett laddsystem för elektriska bussar baserat på den öppna laddstandarden OppCharge. Produkterna bygger på ett modulärt utbyggbart system och följer världsomspännande laddstandarder.
Snabbladdningsstationerna som nu installeras i samarbete med EnBW har en laddkapacitet på 50 kW och är mycket kompakta, vilket gör dem särskilt väl lämpade för rastplatser utmed större vägar, bensinstationer, bilhandlare, affärscentra samt högfrekventerade innerstadsområden. Laddstationerna kan installeras i nästan alla parkeringskonfigurationer och fordonen kan laddas på max 30 minuter.

One Response to “ABB driver snabbladdning av elfordon”

  1. WOW!!! 117 laddstationer!
    I Tyskland, som bara har knappt 54 miljoner bilar.
    De är alltså en laddstation per drygt 460 000 bilar.
    Och hittills har man enligt artikeln mer än 5000 ”uppkopplade system” för laddning världen över. Som har över 1 miljard bilar!
    Elbilar utgör en försvinnande liten del av bilparken. Räkna på saken.
    I artikeln talas det om laddstationer som ska ladda upp en 350 kWh bil på en halvtimma. Det betyder att varje laddare ska klara 700 kW. Ta en vanlig tankstation i Tyskland som klarar att fulltanka ungefär en bil varje minut. Byt till elbilar och det behövs 30 st 700 kW-laddare. Installerad effekt 21 MW per ”tankstation”. Med 54 miljoner bilar behövs det dussintals nya kärnreaktorer för att täcka behovet. Hoppsan — i Tyskland har man ju stängt kärnkraften. Elbehovet måste därför täckas av kolkraft, för glöm sol och vind i det här fallet, de klarar inte en procent av behovet. Miljövänligt?
    Ta fram en vanlig miniräknare och starta upp hjärnans beräkningsfunktioner, så förstår man lätt att elbilar inte löser miljöproblemen.