Bättre STCC med Net Insight

Net Insight, samarbetar med STCC (Swedish Touring Car Championship), Lagardère Sports och Storyfire för att ge verkligt fängslande upplevelser av racingtävlingar på mobila enheter. Lösningen kommer att strömmas och vara tillgänglig för alla fans under premiären av STCCs evenemang på Solvalla den 17 juni 2017.

– Vi är väldigt glada över att kunna ta STCC närmare alla motorsportentusiaster och erbjuda dem en helt ny tittarupplevelse, säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight. TV- och medieindustrin går för närvarande genom en stor omvandling och partnerskapet är lika viktigt som det är spännande när det gäller att visa framtiden för tv och föra människor närmare varandra. Det visar också nya sätt att tjäna pengar på sportinnehåll genom att engagera tittarna.
Net Insight har samarbetat med produktionsföretaget Storyfire för att skapa ett nytt format för racing som verkligen förändrar att titta på direktsänd motorsport. Det innehåller parallella flöden från välkända påverkare inom motorsport inklusive kommentarer och analyser om loppet. App-lösningen innehåller även bilkameror som gör det möjligt för tittarna att följa sin favoritförare och visa flera flöden samtidigt för att följa parallella händelser på banan. Den låga fördröjningen, synkroniserad leverans och snabbt kanalbyte via Net Insights live OTT-lösning Sye är grundläggande för att ge en äkta live-upplevelse och för att engagera tittarna.
– Detta är en första glimt av framtiden för att titta på livesport, säger Jonas Lundin, vd på STCC.
Lagardère är en sport- och nöjesagentur som har samarbetat med STCC kring sponsor- och gästfrihetsrättigheter och som har bidragit till att utforska nya intäktsmöjligheterna i samarbete med sponsorer.
– Det här formatet öppnar också upp många nya möjligheter för innehållsägare och rättighetsinnehavare att tjäna pengar på sitt innehåll utan att kannibalisera på befintliga rättigheter, säger Martin Håkansson, vd på Lagardère Sports Scandinavia.
Lösningen kompletterar den vanliga TV-sändningen och öppnar nya intäktsströmmar och intäktsmöjligheter för innehålls- och rättighetsinnehavare.
– Det här formatet har utvecklats för att tv-bolag och dess rättighetsinnehavare ska kunna utveckla sitt erbjudande till en digital och specifik målgrupp, säger Tobias Bringholm, grundare och vd på Storyfire. Det skapar också möjligheter att distribuera STCC-tävlingen till andra mediapartners.
Eventet på Solvalla den 17 juni 2017 kommer att vara ett showcase för sponsorer och partners, för att lyfta fram potentialen inför en eventuell full utrullning under 2018. Ordervärdet för eventet är mindre än 1 miljon SEK.

Comments are closed.