Ny realtidslösning för identitetshantering

Fujitsu höjer säkerheten i molnet för kunder i Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika med lanseringen av Identity as a Service, en end-to-end lösning för identifiering- och tillgångshantering som ger företag och organisationer ökad säkerhet mot hackare och bedrägeribrott.

03fujitsu03

Identity as a Service (IDaaS) är utformad med omfattande självbetjänings- och autentiseringsprotokoll, bland annat med biometrisk autentisering som försäkrar att endast verifierade användare får tillgång till system, applikationer, data och resurser. Den utbredda tillgängligheten i EMEIA samt det lyckade pilotprojektet i Finland har banat väg för Fujitsus fortsatta expansion av Managed Security Services inom regionen.
IDaaS-lösningen hanterar identiteter i realtid med hjälp av automatiserade och molnbaserade verktyg. Bearbetning av användar-id och rättighetshantering, som sker i öppna standardiserade gränssnitt, är integrerade i kataloger, system, molntjänster och applikationer. Resultatet blir en omfattande lösning för tillgångshantering för hybrida IT-miljöer som garanterar skalbarhet och snabb driftsättning.
Den webbaserade tjänsten möjliggör en smidig tillgångshantering av anslutna enheter och platser – både för egna datacenter och molnbaserade system. Fujitsu IDaaS innefattar en mängd robusta autentiseringsmetoder, som användar-id och lösenord, Windows-baserad inloggning, single sign-on (SSO), CallSign-autentisering (baserat på ett telefonsamtal och PIN-kod) samt biometrisk autentisering. SSO använder identitetsstandaren Security Assertion Markup Language (SAML) och Web Services Federation Language (WS-Federation) för säkerhet och autentisering till både on prem och molnbaserade applikationer.
Fujitsu IDaaS gör det möjligt för företag att säkerhetsställa strikta säkerhetskrav och policys med realtidstillstånd samt användningsövervakning och rapportering. Företag betalar endast för de tjänster de använder och förbättrar effektiviteten och produktiviteten genom automatisering och självbetjäningssystem som minskar manuellt arbete och reducerar antalet samtal till servicedesken.
– Alla datoranvändare har dussintals användarnamn och lösenord. Dels är det svårt för människor att hålla reda på alla sina lösenord och för organisationer att säkerställa balansen mellan säkerhet och enkel hantering. Samtidigt utgör svaga säkerhetsåtgärder omfattande risker. Kapprustningen mot cyberbrottslingar ökar dramatiskt och hanteringen av säkerheten är mer affärskritisk än någonsin. Eftersom förtroende är en viktig del av verksamheten blir kontinuitet, identitets- och åtkomsthantering ett måste för både den offentliga och den privata sektorn, säger Rob Norris, Vice President and Head of Enterprise and Cybersecurity på Fujitsu EMEIA.

Comments are closed.