8 av 10 oroar sig för att företag missbrukar personuppgifter
Studier som BCG, Google och Ipsos har tagit fram visar att 8 av 10 oroar sig för att företag missbrukar personuppgifter som samlats in online. De företag som lärt sig hur man vinner förtroende på nätet har dubbelt så hög sannolikhet att växa under en period på ett år.
– Man tappar kunder på att inte vara bra på det här och mognadsgraden är lägre än den borde vara i Sverige, säger Olof Darpö, Managing Director och partner på BCG i Stockholm och ansvarig för affärsområdet Marketing på BCG i Europa.
BCG presenterar tillsammans med Ipsos och Google resultaten från två studier som undersökt konsumenters komplexa och ofta motsägelsefulla beteenden när det gäller integritet online. Deltagarna i studien är från Sverige, England, Frankrike och Holland.
Studierna visar att 9 av 10 konsumenter hellre handlar av varumärken som presenterar erbjudanden som är skräddarsydda för just dem. Digital marknadsföring är därmed ett kraftfullt verktyg.
– Från konsumentsidan är man trött på dålig kommunikation, man säger till företag att man vill ha en personaliserad och bra upplevelse, och så får man ofta skräp tillbaka. Många företag tappar kunder på att inte vara bra på personalisering, och de som är duktiga tar marknadsandelar och vinner kraftigt.
Men samtidigt som kunder efterfrågar riktad marknadsföring är de fortsatt försiktigt inställda till att dela med sig av privat information. Det visar studierna som baseras på intervjuer med över 7000 deltagare. Över ett dussin byråer, experter och varumärken har också deltagit i undersökningarna.
80 procent av de intervjuade konsumenterna oroade sig över att deras personliga information skulle missbrukas. 68 procent uttryckte skepsis kring hur företag använder deras data i marknadsföring, och 8 av 10 efterlyser att företag ska vara mer transparenta kring vilken data de samlar in från besökare på sin hemsida.
– Mognadsgraden och insikten är klart lägre än vad den borde vara hos svenska ledningsgrupper. Det är fortfarande många som ser marknadsföring som en kostnadspost frikopplad från hur mycket man planerar att växa, och allt för få som kopplar samman det med sitt bredare arbete med data och integritet.
Enligt Darpö ligger svenska företags mognadsgrad i linje med övriga europeiska, men långt efter sina amerikanska konkurrenter.
– Svenska företag kämpar i motvind i USA. Det blir en naturlig konsekvens av att hamna efter i ett av de viktigaste områdena för att driva tillväxt.
Olof Darpös rekommendationer till svenska bolag som vill bli bättre på att fatta datadrivna beslut och bygga hållbara digitala kundrelationer:
* Koppla ihop personlig data och kundrelationer. Ni behöver förtjäna förtroendet att förvalta data över tid genom att skapa fördelar för kunden, då blir det en “win-win”.
* Se över hur ni mäter era investeringar inom marketing. Vad lägger ni pengar på och vad ger det för resultat? Säkerställ att investeringarna följer och aktivt möjliggör era tillväxtmål.
* Bygg en kultur av att testa. För att bli mer datadrivna i ert beslutsfattande behöver ni både säkerställa rätt kompetens och bygga en kultur där det är ok att testa och köra på.
Siffrorna kommer från två olika rapporter:
BCG: The Fast Track to Digital Marketing Maturity
Google and Ipsos: Privacy by design: Exceeding customer expectations
Filed under: Utländsk Teknik