32 svenska städer vill ha vätgastankstation
Till år 2020 ska åtta vätgastankstationer byggas, minst 100 elbilar med bränsleceller köpas och en elektrolysör som producerar vätgas byggas i Sverige inom det EU-finansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor. Nu pågår urvalet av kommuner som vill ha en station till sin ort.
32 städer har anmält sitt intresse av att vara med och bygga en vätgastankstation. Av dem ska åtta nu väljas ut.
Vätgas Sverige är en av projektets partners:
– Dialogen har varit mycket positiv och flera orter är verkligen aktiva och visar stort intresse av att lära sig mer om fördelarna med vätgas och hur det kan påverka orten positivt, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.
För dem som ännu inte hunnit ansöka finns fortfarande möjlighet att anmäla intresse. Under första halvåret 2018 kommer projektet erbjuda ytterligare information och stöd till de orter som bäst fyller kriterierna för etablering av en vätgastankstation. Till exempel kommer informationsdagar med provkörning av elbilar med bränsleceller att erbjudas.
Orterna bedöms bland annat utifrån kommunernas planer för emissionsfria transporter, politisk enighet kring mål för förnybar energi och förekomsten av lokala aktörer på orten som är engagerade i förnybar energi och miljö- och fordonsteknik. Ett krav från EU:s fond är att stationerna placeras längs med de prioriterade transportkorridorerna som binder samman de nordiska huvudstäderna Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
Vid försommaren 2018 kommer namnen presenteras på de orter som väljs för etablering. De utvalda städerna kommer då kunna inleda det förberedande arbetet på respektive ort.
Idag finns fyra stationer där man kan tanka vätgas i Sverige: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken. 2018 planeras ytterligare två stationer som ska ligga i Umeå och Stockholm. Med de åtta nya stationerna kommer Sverige ha minst 14 vätgastankstationer år 2020.
Projektet Nordic Hydrogen Corridor pågår till och med 2020. Sweco står bakom projektsamordning och partners i projektet är Vätgas Sverige, AGA, Hyundai och Toyota. Projektet har en budget på 187 miljoner kronor och delfinansieras av EU:s fond för ett sammanlänkat Europa.
Filed under: SvenskTeknik