2016 bra år för Mycronic
Mycronic uppvisar en stark utveckling under årets första nio månader. Orderingången och nettoomsättningen ökade 44 respektive 9 procent och rörelsemarginalen uppgick till 22 procent. Detta trots att siffrorna för tredje kvartalet är sämre än för motsvarande period förra året.
Mycronics kvartalssiffror för orderingång, omsättning och resultat blev ingen större överraskning. Orderingången blev 367 miljoner kronor, jämfört med 559 miljoner förra året. Nettoomsättningen hamnade på 497 miljoner (605) och resultatet på 148 miljoner (262). Det innebär ändå att 2016 är betydligt starkare än 2015, med 44 procent högre orderingång och nettoomsättning. Resultatet för niomånadersperioden har inte hängt med på samma sätt, utan ligger på i stort sett samma nivå som 2015, med 286 miljoner kronor (289). Styrelsen tror fortfarande på en nettoomsättning på 1 900 miljoner kronor för 2016.
Mycronic har haft en mycket stark börsutvecklingen sedan början av 2015, med en uppgång från ca 24 kronor upp till ca 110 kronor som mest för ett par veckor sedan. Kvartalsrapporten fick aktien att sjunka en aning, ner till ca 103 kronor.
– De första nio månaderna har visat god efterfrågan på koncernens produktionslösningar, säger Lena Olving, verkställande direktör och koncernchef. Vi gör betydande satsningar på produktutveckling för att säkra konkurrenskraften. Samtidigt redovisar vi ett rörelseresultat på 286 MSEK, vilket ger en marginal på 22 procent, för årets första nio månader. Orderstocken uppgår till 1 699 MSEK.
– Den globala marknaden för ytmonteringsutrustning hade en negativ utveckling 2015, medan Mycronic behöll volymer och marginaler. Avmattningen har påverkat affärsområde SMT, framför allt under första halvåret 2016. Tredje kvartalet visar en förbättring avseende orderingång och nettoomsättning jämfört med tredje kvartalet 2015.
– Mycronic har erhållit order på nio maskritare hittills i år. Den nyligen lanserade Prexision-800 säkerställer en effektiv produktion av de mest komplexa fotomaskerna till framtidens smarta 4K-telefoner och avancerade AMOLED-bildskärmar. Ersättningserbjudandet ger kunderna en lösning för att säkerställa en långsiktigt hög produktivitet vid fotomasktillverkning.
– Satsningarna på produktutveckling inom ytmonteringsutrustning fortsätter i linje med strategin. Vi har lanserat nya produkter och därmed breddat produkterbjudandet, vilket skapar tillväxtmöjligheter. Introduktionen av en uppdaterad MY600 för dispensering av flera olika monteringsvätskor riktar sig till nya segment på marknaden för ytmontering, geografiskt och produktmässigt. Introduktionen har fått ett positivt mottagande på marknaden.
– För att nå långsiktig hållbar tillväxt omfattar Mycronics strategi även förvärv. Under 2016 har vi förvärvat det tyska bolaget RoyoTech, som utvecklat de strategiska lagringslösningar som är en integrerad del i Mycronics erbjudande för den smarta fabriken. I augusti undertecknades ett avtal om förvärv av Axxon, en ledande aktör på dispenseringsmarknaden i Kina. Förvärvet är strategiskt viktigt då Axxons teknologi och marknadsposition på ett utmärkt sätt kompletterar vår egen ställning, vilket tillsammans gör oss till en ledande global aktör.
Filed under: Svensk Ekonomi