Bäst i världen på energieffektivitet
Nu är det äntligen klart! Eximus 1, den rälsburna farkosten som 2016 slog världsrekord i energieffektivitet, har fått sin efterlängtade plats i Guiness Rekordbok.
Glada rekordhållare framförEximus 1. Foto Tina Sjöström
Under hösten 2015 inleddes projekt Eximus och för första gången skulle Högskolan Dalarna tävla med ett eget fordon, konstruerat av studenter, vid Delsbo Electric.
– Vi visste inte om vi hade tillräcklig kunskap eller studenter av det rätta virket, säger Patrik Kenger, avdelningschef för Material och Teknik. Det visade sig ganska snart att vi hade både kunskap och driftiga studenter.
Tävlingen Delsbo Electric går ut på att framföra ett rälsgående och batteridrivet fordon med sex passagerare längs ett tre kilometer långt järnvägsspår. Det fordon som använder minst energi per person och kilometer vinner. Och studenterna från Högskolan Dalarna inte bara vann med sin Eximus 1, de slog dessutom nytt världsrekord i energieffektivitet. Det är för det världsrekordet som Fredrik Gustavsson, Jens Bertilsson, Benny Magnusson och Mikael Kalrot nu kan stoltsera med certifikat från Guiness Rekordbok.
– Det här är ett bevis på att våra ingenjörsutbildningar håller hög kvalitet och att de studenter vi fostrar kan leverera goda resultat.
Fredrik, Jens, Benny och Mikael har slutfört sina studier och tagit klivet in i yrkeslivet. Vad har projekt Eximus betytt för deras fortsatta karriär?
– Erfarenheten att driva ett så avancerat projekt var värdefull att ha med i sitt cv, säger Fredrik Gustavsson. Det var en ganska tung merit.
Framgångarna med Eximus 1 har lett till att fler studenter intresserat sig för projektet. Under förra året byggdes Eximus 2 som även den vann Delsbo Electric, till och med ännu effektivare än föregångaren och därmed ny världsrekordinnehavare. I år ska Eximus 3 konstrueras och nytt för i år är att även gymnasieelever från Soltorgskolan är med. Målet för de deltagande studenterna är solklart:
– Vi ska göra allt lite bättre än våra föregångare, säger Karolina Gilén.
Vad är det då som gör att Högskolan Dalarna lyckas så bra med sina batteridrivna, rälsgående fordon så att man de senaste åren slagit välkända tekniska högskolor som Chalmers och Luleå?
– Jag tror det är helheten i vårt projekt och vår miljö, säger Patrik Kenger. Alla inblandade är en del i teamet i en väldigt platt organisation. Och att studenterna får utlopp för ett gediget intresse och möjlighet att blomma ut i ett lång och avancerat projekt.
Filed under: SvenskTeknik
Duktiga studenter! Grattulera!